Quindo - Reisverslag uit Filandia, Colombia van Anke - WaarBenJij.nu Quindo - Reisverslag uit Filandia, Colombia van Anke - WaarBenJij.nu

Quindo

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

10 Februari 2020 | Colombia, Filandia

7 februari
Weer om 08.00 uur vertrek richting ons hotel in de koffie regio.

Eerst nog een boottocht van 30 min. op de rivier Magdalena. Ik ben in dat half uur de vismarkt opgegaan waar ik aan de praat kwam met een vrouw van de vismarkt. Zij liet mij haar visvangst zien en een kort gesprekje met haar gevoerd bij haar kraam. Ze kon totaal geen Engels en in m’n beste Spaans kwamen we een heel eind!
Daarna doorgelopen naar de markt en mango’s plus sinaasappels gekocht.

Vervolgens weer met de bus onderweg.
Bij de eerste koffiestop heb ik een groot stuk watermeloen gekocht. En deze samen met iemand anders opgegeten, genietend van de dagelijkse drukte in dat dorpje!

Tijdens weer een lang stuk rijden,tot aan de lunch, liet de reisbegeleider (als je wilde) ons meedoen aan een quiz, die hij zelf had gemaakt. Thema: reizen/landen met meerkeuzevragen.
Erg leuk in elkaar gezet! En leerzaam.
En toen waren we alweer bij de lunchstop!
Bij een bakker wat broodjes gegeten met een heerlijke café con leche.
En de rit vervolgd naar ons hotel vlakbij Filandia.
Onderweg raakte de buschauffeur de weg wat kwijt, wat maakte dat we met een enorme bus door smalle straatjes reden en nauwelijks bochten en afslagen konden nemen. En dus veel later op de plek van bestemming aankwamen.
Hier stond ons diner al klaar.

8 februari
07.00 uur ontbeten.
En om 08.00 uur, bij ons ‘eco hotel’ gaan ziplinen. Over de bananenplanten in het dal heen!
Super gaaf!

Daarna zijn we naar het dorpje Filandia gereden. Het pleintje bezocht plus de kerk. En in de omliggende straatjes wat rondgelopen en foto’s gemaakt van de kleurrijke huizen/straten.
Rond 15.00 uur waren we terug bij het hotel.
En heb ik met nog iemand de ecologische route gewandeld rondom ons hotel, ongeveer 2 km (langs bananenplanten, door de koffieplantage en over watertjes enz).
Daarna werden we uitgenodigd door de reisbegeleider om bij zijn kamer wat te komen drinken.
Er kwam een hele donkere lucht aan en het begon al te donderen.
Ik was van plan vóór de bui naar m’n kamer te gaan. Maar bleef, want het was ook wel erg gezellig. En ben vervolgens na de bui terug gegaan.
Toen ik op m’n kamer kwam stonden de ramen nog open en was heel m’n bed, backpack en dagrugzak nat geregend!
Na het diner m’n spullen meegenomen en vertrokken naar een andere kamer, naar een droog bed!

9 februari
Na het ontbijt naar Valle Cocora gereden.
Hier staan veel wax palmen. Deze waxpalmen zijn de hoogste van de wereld en kunnen tot 60 meter hoog worden.
In Salento (oudste stadje van de regio Quindío) zijn we overgestapt in Willy’s (Jeeps, plaatselijk vervoer) die ons naar boven brachten vlakbij de start van onze hiking//trekking.

In ongeveer 2 uur de trekking volbracht met uitleg van de lokale gids.
Na de trekking weer terug naar het plaatsje Salento waar we hebben gelunched. Het lokale gerecht van deze regio gegeten: Forel.
In de middag gingen we door het biljart café naar beneden waar we met z’n allen het spel ‘Tejo’ gespeeld hebben.
Een soort van Jeu de boule waarbij er met een zware harde ronde schijf op een ring in klei gegooid moesten worden. En op deze ring lagen 4 driehoekjes met dynamiet. De bedoeling was dus dat je dmv het gooien de dynamiet moest laten ontploffen. En zo met nog wat meer spelregels erbij.
Na dit te hebben gespeeld gingen we weer terug naar het hotel waar om 19.00 uur het diner weer klaar stond.

Na het diner in gesprek gekomen met een Duitse reisbegeleider die zelf al een tijdje in Medellin woont, daar waar we maandag heen gaan. Hem naar tips en adviezen gevraagd. En er veel gekregen. Altijd handig!