Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anke - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anke - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

16 December 2013 | Thailand, Bangkok

Na een dagje in Mae Sot wezen relaxen, 's avonds de nachtbus naar Bangkok genomen.
Zaterdag om 06.00 uur kwamen we aan op het bussstation in Bangkok, waar ik wakker werd van de taxichauffeurs die bij de deuropening stonden om te vragen of je een taxi wilde.
Heerlijk wakker worden..... Pffff

Uiteindelijk een taxi (met meter) naar ons hotel genomen, midden op Khao San Road, dè backpackers-straat van Bangkok.
Bij het hotel aangekomen om 06.30 uur kwamen we de laatste mensen nog tegen van het uitgaan.
We konden zo vroeg nog niet inchecken. Dus zijn we op het dakterras gaan zitten, waar zich ook het zwembad bevond. En gewacht tot we om 09.00 uur op de ligbedden bij het zwembad konden liggen. Van 09.00-12.00 uur aan het zwembad gelegen, daarna ingecheckt. En 's middags wilden we op de groene fietsen door Bangkok gaan fietsen. Onderweg, in de '7 eleven' (supermarkt), kwam ik aan de praat met een vriendelijke Thaise mevrouw die aangaf dat het zaterdag de laatste dag vd Buddha's-vakantie was. En een aantal tuk-, aangesteld door de overheid (te herkennen aan de vlaggetjes van Thailand) voor maar 40 Baht reden, ipv 200 Baht. En een aantal bezienswaardigheden zouden gratis zijn, waaronder de 'Golden Mount, standing Lucky Buddha, marmeren tempel' met daarbij verplicht naar een kleermakerszaak, waar je kleding kan laten maken en ze zijde verkopen.
Prima, goed idee. Gelijk zo'n Tuk-Tuk aangehouden en de mevrouw instrueerde de chauffeur en alles was duidelijk.
De mevrouw gaf nog aan dat dit ook voor de toeristen was, want uiteindelijk is Thailand 'het land van de lach'!
Onderweg hadden we al een beetje onze twijfels: misschien te mooi om waar te zijn?
Ach, we zien het wel, was ons motto!
De chauffeur bracht ons naar de eerste bezienswaardigheid. Toen naar de kleermakerszaak. Hier kwamen we blijkbaar iets te snel uit waardoor hij vroeg of het goed was of we nog naar een tweede zaak konden gaan en dan graag minimaal 10 min. binnen wilden blijven. Dan kreeg hij z'n coupon voor gratis benzine.
Wij 15 min. binnen gebleven en toen we weer buiten kwamen vroeg de chauffeur of we wat hadden gekocht. Hij leek ietwat geïrriteerd en bracht ons naar de volgende bezienswaardigheid.
Toen we daarvan terugkwamen, was hij verdwenen!
Dus we konden opnieuw een tuk-tuk zoeken, die ons verder bracht. Bij de Golden Mount aangekomen, stond er een soort van gids, die ons vertelde dat wat ons verteld was, helemaal niet waar is!
Zucht.....
Zij zou voor ons wel een tuk-tuk regelen, die ons gratis terugbracht naar ons hotel. Immers, ze wilde de toeristen (wij) tevreden houden En als we wilden konden we ook langs een travel agency gaan om wat vragen te stellen over het vervolg van onze reis.
Eerst de Golden Mount beklommen, met een mooi uitzicht over heiig Bangkok.
Toen naar het reisbureau, waarbij de man die ons hielp, geïrriteerd raakte omdat hij de naam Lonely Planet hoorde (dat we naar Kanchanaburi wilden gaan op onszelf en niet in een dagtrip, georganiseerd door hen).
En hij kon het weten, 'hij woonde tenslotte al heel lang in Bangkok'!
Daarbij zouden we a.s. woensdag niet meer in Bangkok moeten komen omdat de rellen zich gaan uitbreiden rondom de demonstraties.
Dag meneer van het agentschap!
Nogmaals zucht....

Terug naar het hotel en van vermoeidheid gelijk gaan slapen.

Zondag 15 december: ontbeten en even wat boodschappen bij de supermarkt gedaan.
De rest van de dag in het hotel gebleven, beetje bijtanken en in de middag op het dakterras gezeten. De demonstranten waren aan het zingen. Ik dacht dat het karaoke was vanuit een bar. Blijkt, dat de demonstratie 2 straten verderop waren, daar waar wij zaten.

's Avonds Khao San Road opgelopen, waar je je ogen uitkijkt, met wat er allemaal verkocht wordt (van speelgoed, t-shirts tot gefrituurde wormen en schorpioenen) en wat voor een mensen er rondlopen.

Maandag 16 december: we hadden een busticket gekocht naar Kanchanaburi. Deze zou om 09.00 uur vertrekken en we zouden dan rond 11.00-11.30 uur aankomen.
Om 09.45 uur vertrokken we eindelijk en reden we naar een busstation om uiteindelijk over te stappen in een ander busje voor Kanchanaburi.
Bij het busstation waren we om 10.30 uur en vertrokken we om 11.00 uur van dat busstation om vervolgens weer langs ons hotel te rijden om onze weg naar Kanchanaburi te vervolgen!

Onderweg moesten we nog tanken, wat 30 minuten duurde. En toen kwamen we om 14.00 uur aan op het busstation in Kanchanaburi (dus ongeveer 3 uur later dan was gepland/beloofd....). We hadden bij de ticketverkoop aangegeven dat we afgezet wilden worden bij het guesthouse. Dit wist echter deze chauffeur niet... En bleek hij toch geen Engels te kunnen begrijpen en spreken!
Hij wilde de politie erbij halen, want wij gingen zijn bus niet uit.
Uiteindelijk hebben we wat meer betaald zodat hij ons toch bij ons guesthouse ging afzetten.

In Kanchanaburi wat rondgelopen. En de graven bezocht, van de Engelsen en Nederlanders die zijn omgekomen bij het bouwen van de aanleg van de spoorweg: The Bridge over The River Kwai.

En morgen gaan we (ja, toch maar een georganiseerde trip anders lukt het ons niet, dat te zien in 1 dag wat we willen zien) een trip maken naar alle highlights van en rond Kanchanaburi!

Take home message:
1. als je iemand meerdere keren om dezelfde informatie vraagt, je nooit hetzelfde verhaal te horen krijgt
2. dat je niemand kan geloven, zelfs niet een aardige behulpzame Thaise mevrouw
3. dat iemand in een gesprek opeens geen Engels meer kan spreken en begrijpen
4. dat het toeristenbureau je niet meer wil helpen als je de naam 'Lonely Planet' laat vallen
5. dat een chaudfeur van een tuk-tuk, die door de overheid is aangesteld, niet te vertrouwen is

• 16 December 2013 - 20:10

DP:

Tjee, wat een verhaal.
    Morgen wellicht een betere dag!

• 16 December 2013 - 20:23

Vincent Lubbers:

Hoi, anke heel herkenbaar lijkt wel of ik mijn eigen verslag lees;) alleen zijn wij er destijds wel ingetrapt;) succes verder. mocht je een olifanten tocht maken doe dit dan in de buurt van kanachaburi en niet bij changmai. Bij kanachaburi worden ze stukken beter behandeld en de mensen zijn aardiger.

• 16 December 2013 - 22:02

Anja Bosman:

Tjonge jonge, one night in Bangkok lijkt me haast wel genoeg.........pffffff
    Ben je met kerst ook nog daar?
    Wens je nog veel plezier en avontuur. Wel goed oppassen hoor!

• 17 December 2013 - 09:03

Lisette:

Ha Ekna!

Nou, dat klinkt allemaal heel mooi! Maar inderdaad, je bent wel echt tourist daar zeg!Goed om je naiviteit te testen hihihihi...veel te goedgelovig zijn we allemaal. Ik zie jou zo staan? Oh, nou dat is ook wat! Is die tuktuk weg hihihihihi....Veel plezier nog!