Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Anke - WaarBenJij.nu Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Anke - WaarBenJij.nu

Sukhothai

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

10 December 2013 | Thailand, Sukhothai

Inmiddels alweer de laatste avond in Sukhothai.

Vanaf vrijdag 6 december:
Heerlijk ontbeten in de 'oude stad': een club sandwich met patat! Ik heb de patat maar verruild met plakrijst. ;-)

Vervolgens ingecheckt bij ons volgende guesthouse in Chiang Mai omdat de vorige maar 1 nacht beschikbaar was.
De oude stad weer ingelopen en naar de tempel Sisuphan gelopen (om na te vragen wanneer de 'monkchat' was en de 2 uur durende introductiemeditatie).
Dit was mogelijk op zaterdag 7 december, einde van de middag.
Daarna nog weer een aantal tempels bekeken in de oude stad.
's Avonds een dagtrip naar Chiang Rai geboekt, met daarbij nog wat andere highlights onderweg. Straks meer daarover!

Zaterdag 7 december: na het ontbijt door de stad gelopen, op zoek naar een gallery, die eigengemaakte spullen verkoopt van straatkinderen. Zoeken zoeken zoeken.... De gallery bleek 5 maanden geleden al verdwenen te zijn.
Toen naar de vrouwengevangenis gelopen, om daar een uur lang door de reïntegrerende vrouwen op Thaise wijze gemasseerd te worden. Je kreeg een speciaal katoenen outfit aan, je voeten werden eerst gewassen en vervolgens kwam je in een grote ruimte, met wel 15 bedden, waar je gemasseerd werd. Terwijll je daar probeert te relaxen, praten die vrouwen onderling allemaal met elkaar... De massage was prettig, met af en toe even een gevoelige spier die ze wat hardhandig aanpakte en op het eind werd ik ook nog even gekraakt.
Op het eind vd middag naar de zaterdagmarkt gegaan. Een heel gezellige markt waar met name de lokale bevolking op af komt.
Vanuit de markt naar de tempel gelopen en vragen aan monniken kunnen stellen (de monkchat)
Helaas was de monnik erg jong en begreep en sprak hij nauwelijks Engels.
Daarna een 1,5 uur durende introductiemeditatie gevolgd, waar ik (in zittende houding) bij in slaap ben gevallen...

Zondag 8 december: om 07.00 uur stonden we klaar om opgehaald te worden voor de dagtrip.
De trip ging eerst (60 minuten rijden) naar de 'hotsprings'. Deze was zo toerischtisch (1 hotspring met een hekje eromheen en voor de rest een grote parkeerplaats voor de toeristenbussen met veel winkeltjes daaromheen) dat ik er geen foto van heb gemaakt!
De reis werd vervolgd (60 minuten rijden) naar de witte tempel in Chiang Rai. Deze tempel wordt gebouwd voor de koning, bekostigd door donaties van de bevolking (de regering draagt geen cent bij) en is nog niet af. Het is een moderne tempel, waar op de muurschilderingen Superman staat, Hello Kitty, Angry Bird, de Twintig Towers, Michael Jackson enz.
Het busje vervolgde z'n weg (90 min.) naar 'de gouden driehoek': een boottocht over de Mekong-rivier waar een zandbank ligt, dat niemandsland is tussen Thailand, Laos en Myanmar. Hier werd vroeger opium voor goud verruild. We werden voor 30 minuten in Laos afgezet, om souveniertjes te kunnen kopen met Thais geld. Daarna weer terug op de boot naar de bus en naar een restaurant gereden, waar alle toeristen in bussen komen, om van een buffet te eten.
Na het eten doorgereden (30 minuten) naar de grensovergang van Myanmar, waar we 15 minuten mochten rondlopen.
En als laatste naar de 'hilltribes' en 'longnecks'. Hier kwamen we pas om 16.45 uur aan en de helft vd lokale bevolking was al vertrokken. We hadden 30 minuten de tijd om rond te kijken. Het leek op het Openlucht Museum in Arnhem en dan met echte lokale bevolking erbij (lekker toeristisch).
Ook dus een paar longnecks gezien. Zij dragen de ringen om hun nek om zich te beschermen tegen de tijgers. Het blijkt dat niet hun nek langer wordt, maar hun schouders naar beneden worden gedrukt.
Om 17.15 uur ging de busreis terug naar Chiang Mai, waar we om 21.30 uur aankwamen.
Nog even over de zondagsmarkt gelopen en gaan slapen.

Maandag 9 december: naar het bussstation in Chiang Mai en daar om 12.00 uur de bus naar Sukhothai genomen.
Om 17.30 uur werden we, door een extra service, voor ons resort in de oude stad, afgezet.
Wat gegeten in het stadje en informatie ingewonnen wat we de volgende dag konden doen.

Dinsdag 11 december: na het ontbijt een fiets gehuurd bij ons resort en naar het historisch park gefietst (de oude stad). Een groot park met her en der mooie tempels (meestal gerenoveerd) en heel veel Buddha beelden. Het was goed om een fiets te hebben, want het lag allemaal ver uit elkaar! Daarbij is de omgeving ook geweldig om doorheen te fietsen! Genoten!

En morgen op weg naar Mae Sot!

• 10 December 2013 - 20:20

Pim:

Hey Anke+Sjoerd
    Leuk en zeer herkenbaar ! Het nietsverhullende d/broekje bij de massage en op het laatst het kraken. Oeff. De h.e.d. wel erg toeristische highlights. Ben benieuwd welk guesthouse je daar hebt gehad? Ook heel mooie en leuke foto's, herken Sjoerd niet in dat oranje tussen zijn nieuwe vrinden. Leuk ook al die vervoersopties. Geniet er van !! Take care , groetjes
    Pim

• 12 December 2013 - 10:01

DP:

Mooie foto's! Nog logopedisch onderzoek bij de longnecks afgenomen?...
    Ik dacht nog even aan je toen ik gister het ijs van mijn autoramen aan het afkrabben was :-)