Rijstvelden en meer op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anke - WaarBenJij.nu Rijstvelden en meer op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anke - WaarBenJij.nu

Rijstvelden en meer op Bali

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

28 Oktober 2019 | Indonesië, Ubud

26 oktober
Genoten van de apen, die rond het hotel rennen, klimmen en ruzie met elkaar maken, vanaf mijn balkon (1e verdieping). Ik zit naast ‘monkey forest’ in Ubud!
Op m’n kamer ligt een notitie dat ik de apen niet mag voeren, ze niet mag uitdagen (mijn tanden niet mag laten zien), ze niet mag aanraken en geen spullen op het balkon moet laten liggen!
Het zijn met recht ‘brutale apen’: ze pakken alles wat ze kunnen pakken!

Na het ontbijt met 2 anderen mannen gestart met een trekking door de rijstvelden.
De wandeling stond de eerste 2 km goed aangegeven (Kamphuang Ridge walk). En daarna was er geen teken meer in welke richting de wandeling zou gaan
Uiteindelijk van de hoofdweg afgegaan en de rijstvelden in gelopen.
Wat mooi om daar zo te lopen en de mensen aan het werk te zien, hoe dit handmatige proces verloopt.
Ik heb zelfs nog even mogen helpen!
Alles voor de foto en film! ;-)

Na deze trekking (10 km) in Ubud wezen lunchen.

Na de lunch nog een andere wandeling gemaakt, ietwat korter (8 km). Deze ging ook weer de rijstvelden in en dan meer tussen de bewoonde wereld door, d.w.z. dat er her en der huizen staan en kleine eetgelegenheden of mini supermarktjes met drinken en snoep/chips.

Aan het eind van de middag terug naar het hotel waar het zwembad heerlijk verfrissend was.

‘s Avonds een restaurantje opgezocht in het levendige toeristische Ubud!

27 oktober
Vanochtend een fietstour buiten Ubud gemaakt, door de rijstvelden en het landleven.
We werden opgehaald bij het hotel en ergens buiten Ubud stonden de MTB’s klaar.
Met een gids (en wij 5-en) gestart rond 09.00 uur.
Na 1 km vloog bij 1 fiets de ketting eraf. Deze werd ter plekke er weer opgelegd. Toen over smalle paadjes door de rijstvelden. Hier liep bij een ander de ketting vast. Weer ter plekke (zo goed als) gerepareerd. Toch maar de fiets geruild met die van de gids.
Onderweg gaf de gids veel uitleg, over het land, de producten die wel/niet officieel van Indonesië zijn. Dat de goede rijst geëxporteerd wordt en de minder goede hier blijft of geïmporteerd wordt. Dat er meerdere soorten bananen zijn waarvan de gele de meeste suikers bevatten (en de groene weinig suikers). Welke diersoorten hier leefden maar nu niet meer. En vertelde hij ook veel over de gebruiken en tradities, over het geloof (Hindoeïsme, Boeddhisme, Christen, Islam). Dat de mensen nog elke dag offers brengen in de vorm van kleine bakjes met bloemen en eten. En wat de betekenis is van de offers plaatsen op de grond, halfhoog en bovenop iets (hoog).
En toen liep de ketting van een andere fiets er weer af. We waren dicht bij zijn huis dus de fiets daar omgeruild.
Weer een aantal km gefietst en liep er weer een ketting van een fiets vast. Wachten was geen straf in de rijstvelden. En daar kwam onze gids op de scooter van zijn schoonzus!
Inmiddels had hij zijn baas al gebeld om andere fietsen te komen brengen. Dus wij nog een stuk gefietst (en de gids op de scooter voor ons uit) tot aan een mini supermarkt waar we kroepoek kregen. En daar kwamen ook de andere fietsen. Deze omgeruild en weer verder gefietst, inclusief de gids, die inmiddels ook weer een fiets had en de scooter bij de supermarkt liet staan).
Rond 12.45 uur waren we weer terug. Nog even met de gids gesproken over meer gebruiken en tradities in Indonesië. Heel interessant!
We werden weer terug gebracht naar Ubud, en hebben ons laten afzetten bij de lokale souvenirsmarkt.
Eerst lunchen!
En vervolgens over de souvenirsmarkt gelopen. Pffff wat een drukte in die smalle gangpaadjes. En ze willen allemaal graag wat verkopen, ‘want het is laagseizoen’....
Snel weg daar!

Vervolgens doorgelopen naar Monkey Forest: een soort Apenheul!
Overal (brutale) apen in een prachtig woud, waar ook mooie tempels staan.
Genoten van de apen die bij de bezoekers van alles aan het jatten waren! Ritsen openmaken van tassen zijn ze goed in!
Na Monkey Forest even opfrissen en weer op pad voor het diner!
Na het diner, laatste avondmaal in Bali, een spontane actie om met ons 5-en naar een massage-salon te gaan!
Hilarisch!
Wat een lol hadden die dames! En wij ook!
Heerlijk stevige nek- en rugmassage gehad!
En als afsluiter met alle medewerkers inclusief kassier op de foto!

• 30 Oktober 2019 - 17:14

Gré:

Wat een ervaringen en kennis doe jij op Anke, geweldig gewoon. Omdat enkele medezusters geboortig zijn van Bali heb ik wel verhalen gehoord over hun cultuur, levens wijze, enz. Maar boeiend om dat allemaal mee te maken, ervaren. En knappe apen om zelfs ritsen te kunnen openen!!Wat ik zo leuk vind van jouw, deze reis is, dat je ook echt contact hebt met de oorspronkelijke bewoners; er rond fietst of wandelt en zo veel dichter bij de mensen komt te staan. Nog fijne dagen en liefs,
    Gré