Olifanten - Reisverslag uit Mingun, Myanmar van Anke - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Mingun, Myanmar van Anke - WaarBenJij.nu

Olifanten

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

10 December 2014 | Myanmar, Mingun

Maandag 8 december: Mount Popa

Na het ontbijt weer onderweg, richting mount Popa.

In het dorpje de vele trappen op, naar het puntje vd berg, waar een tempel staat.
Onderweg vergezellen apen je 'reis'.
Volgens de gids deden ze niets!
Ik liep naast Frans en zag een aap achter mij langs lopen... En die griste de waterfles van Frans uit z'n handen! Hij beet er gelijk een gaatje in en ging eruit drinken.

Vanaf het topje vd berg (de tempel) had je ook een mooi uitzicht over het gebied, dit keer mooi groen met veel bomen!

Na dit bezoek doorgereden naar Kalaw. Dit was een erg lange rit in een gammele bus over een hobbelige weg!
Begin vd avond aangekomen.
Kalaw ligt een stukje hoger en het is hier dan ook vrij fris 's avonds!
Gelukkig was de douche warm!

Dinsdag 9 december: Olifanten
Om 09.00 uur naar 'Green Hill Valley' gereden: elephant camp with re-plantation.
We waren in totaal met 4 personen van de groep en ook de enige 4 die dag in het olifantenkamp!
We kregen eerst uitleg over de opzet van het project: het goed verzorgen van olifanten nadat ze met pensioen zijn en met name die olifanten die op andere plaatsen (Thailand, India e.d.) gebruikt zijn voor het toerisme en niet goed behandeld zijn (dus ook mankementen hebben, zoals een blind oog, tumor, littekens enz.).
Vervolgens gingen we de olifanten voeren mbv de mahouts (olifantendrijvers). Elke olifant heeft een mahout. Die is dag en nacht bezig met de olifant. Omdat de olifanten nu hier zijn voor pensioen, verhuizen de mahouts mee, inclusief de familie! Dus er is een klein dorp ingericht voor al die families en zelfs een basisschool voor de kinderen.

Vervolgens kregen we een prachtige broek aan en gingen we met de olifanten de rivier in om ze te wassen.
Wat een geweldige ervaring!

Na het wassen gingen we een boom planten! Omdat er veel teakbomen gekapt worden, werkt dit project mee aan herbeplanting.
Ik heb m'n mailadres achtergelaten, op verzoek, zodat ze mij op de hoogte kunnen houden van m'n boom!

Daarna was het tijd voor onze lunch.

We kregen nog wat meer informatie:
- verschil tussen de Aziatische en Afrikaanse olifant
- in dit camp eet een olifant 150 kilo voer per dag en drinkt 100 liter water per dag
- met de slurf zuigen ze 5-6 liter water op en spuiten dit daarna in de mond, om het op te drinken
- olifanten zijn heel erg slim (moest gelijk aan m'n oom denken die ooit eens een olifant even in slurf kneep...): ze dragen bellen om de nek (van hout gemaakt) zodat de mahouts ze in het wild weer kunnen vinden (door de bel te horen). Één olifant had heel slim wat bladeren in z'n bel gestopt (de bel klingelde niet meer) zodat de mahout hem niet gelijk kon vinden en de olifant meer tijd had om door te eten!

Na de lunch zijn we weer naar de olifanten gegaan en hebben nog een aantal foto's gemaakt.
Om 15.00 uur werden de olifanten vrijgelaten in de natuur om zelf voedsel te gaan zoeken en eten.

Daarna zijn we weer teruggebracht naar ons hotel.

Hier nog wat meer informatie over dit project wat in 2011 is opgezet: www.ghvelephant.com

• 10 December 2014 - 02:34

Ton:

Mooie reis weer Anke!

• 10 December 2014 - 08:26

Anne-Marieke:

oh wat heerlijk. Dit is wat ik in Thailand ook had willen doen! Genietse!!

• 10 December 2014 - 15:41

Martin:

Anke,

Wat gaaf, de foto's met de olifanten en dat je voor ze zorgt die dag.

Je neemt er vast een mee terug naar Nederland om er voor te zorgen ;-).

Have fun.

Martin

• 12 December 2014 - 11:37

Henny Wismans:

Ha Anke,

Wat een geweldige ervaring voor je in het elephant camp. Je enthousiasme knalt uit je verslag. Erg leuk om te lezen. Mooi project ook. En de foto's maken het compleet. Mijn favoriet is die waar je de olifant "knuffelt".
    Veel plezier nog.

Tags: Kalaw