Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Anke - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Anke - WaarBenJij.nu

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

08 December 2014 | Myanmar, Pagan

Bagan

Vrijdagmorgen met een minicruise de rivier overgestoken naar een eiland, waar we wat tempels hebben bekeken en een bejaardenhuis!
Één tempel was niet af en ook nog beschadigd door aardbevingen. Deze tempel zou de grootste stupa van de wereld worden maar omdat de koning stierf is hij maar voor 1/3 afgebouwd.
Ook was er een grote bel (immens groot, zwaarte 90 ton) en als je daar onderloop loopt, leef je langer.
Vervolgens naar een bejaardenhuis geweest, waar oudere mensen opgenomen worden, als de familie er niet meer is om voor de ouders te zorgen.
Normaal verzorgen kinderen ouders weer, waardoor ouders altijd thuis kunnen blijven wonen. Dus het is dan ook uitzonderlijk dat er zo'n huis bestaat.
Nadat we weer terug waren met de boot zijn we doorgereden naar Bagan. Onderweg nog even gestopt om tabaksbladeren te zien groeien, in die streek.

Aan het einde vd vrijdagmiddag kwamen we in Bagan aan.
Een prachtig hotel waarbij elke kamer een eigen veranda heeft.

Voor de zaterdag en zondag mountainbikes geregeld, zodat we al fietsend door het tempellandschap kunnen gaan (MTB's zonder slot... Stelen doen ze hier niet).

Er staan hier meer dan 4000 tempels en pagodes.
Vrijdagavond al een selectie gemaakt welke we (groepje van 6 personen) wilden gaan zien.
En zaterdagochtend, na een heerlijk ontbijt met pannenkoeken (die voor je gebakken werden) op weg naar de tempel. Hier moesten we het entreebewijs kopen voor het bezoeken van alle tempels.

Doordat een aantal highlights tempels dicht bij elkaar liggen, wat we niet in de gaten hadden (en op de gekopieerde ontvangen plattegrond ook niet geheel duidelijk was) zijn we een aantal tempels al voorbij gefietst. Dus we gingen een beetje 'kris-kros'...

Omdat het een pelgrimsoord is, kwamen op zaterdag veel lokale mensen met trucks (inclusief picknickspullen) naar Bagan. En wat zij bij de tempels deden, was ons op de foto's zetten! En dan het liefst met familieleden erbij! Op een gegeven moment stond ik met Frans samen en werden er kinderen en vrouwen bijgezet, voor de foto!
Dus dat werd soms een opstopping in een tempel!

De mensen in Myanmar zijn erg vriendelijk en groeten je allemaal met 'mingalabar' (=hallo).

Op het einde van de dag wilden we de zonsondergang zien, vanaf een tempel (op een hoger niveau, voor het prachtige uitzicht over de tempels).
Uiteindelijk, in alle haast, een tempel gevonden waarbij de naar boven kon.
De zonsondergang was erg mooi, met uitzicht over her landschap en de tempels en pagodes. Zie foto's.

Wat ze hier minimaal hebben, is licht op de fiets. Ook wij hadden geen licht op de fiets en dan is de weg lang, terug naar het hotel.

Zondagochtend om 06.00 uur weggefietst om de zonsopgang vanaf een tempel te bekijken. Omdat het ochtendrood al kwam zijn we lukraak een tempel ingevlogen en bij toeval konden we daar ook naar boven, begeleidt door een lokaal meisje.
Hier hebben we mooie foto's kunnen maken! Ook kwamen de luchtballonnen de lucht in om over het prachtige gebied te varen. Echter wordt het sterk afgeraden omdat de ballonvaarten hier niet veilig zijn.

Vervolgens weer terug naar het hotel voor het ontbijt met de lekkere pannenekoeken (alhoewel m'n moeder de allerlekkerste bakt!).

Na het ontbijt had 1 iemand uit ons groepje een lekke band, dus gewacht totdat die ter plekke geplakt was.

Toen zijn we naar de uitkijktoren gefietst, om een groot deel van het gebied te overzien.
Onderweg dacht ik een binnendoor te hebben gevonden en de andere 5 volgenden mij keurig. We kwamen op het platteland, waar mensen aan het werk waren en er een kudde geiten liepen met een geitenhoedster. De mensen spraken geen Engels maar ik begreep al vrij snel dat we niet verder konden fietsen. Dus maar weer omgekeerd.

Bij het wegfietsen bij de uitkijktoren was m'n band lek....
Blijkbaar heeft elk huis, wel een dunbevolkt gebied, een bandenplakset.
En deze meneer wilde mijn band wel plakken. Voor mij werd er een stoel neergezet, zodat ik erbij kon gaan zitten & kijken en hij de band ging plakken. Er zat een klein gaatje in mn achterband en de band werd binnen 20 min. geplakt. Hier is een mooi filmpje van gemaakt (door Juul) wat 35 sec. duurt! Ik zal kijken of dit bij het verslag kan.

En zo konden we weer doorfietsen.
Nog een aantal tempels bekeken en door het prachtige landschap gefietst over smalle onverharde paden.

Aan het eind vd middag weer naar een tempel gefietst (een andere dan gisteren) en weer de zonsondergang bekeken. Een prachtig uitzicht, en de dag te overdenken !

's Avonds de tas weer pakken om maandagmorgen bijtijds weer te vertrekken naar de volgende plaats!

• 08 December 2014 - 17:35

Ellis:

Wat leuk om te lezen, wat beleef je toch veel! Geniet ervan!

• 08 December 2014 - 22:09

Margriet:

Mooi Anke, mooie foto's ook!

• 08 December 2014 - 22:09

Margriet:

Mooi Anke, mooie foto's ook!

• 08 December 2014 - 23:04

Lisette:

Op de fiets op de fiets nou dan zie ik nog eens iets (Dick Bruna)! Fijn dat je zo geniet!!! En tja, die pannenkoeken van je ma zijn lekkah!!!

Tags: Bagan, Myanmar