Takayama en Shirakawa-gõ - Reisverslag uit Takayama, Japan van Anke - WaarBenJij.nu Takayama en Shirakawa-gõ - Reisverslag uit Takayama, Japan van Anke - WaarBenJij.nu

Takayama en Shirakawa-gõ

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

19 September 2015 | Japan, Takayama

17 september
Donderdag een reisdag naar Matsûmoto, met onderweg een stop bij de Wasabi-boerderij.
Deze dag was een regendag in Japan!

Gelukkig zaten we 2/3 van de dag in de bus.

Bij de Wasabi-boerderij kon je rondlopen en zien hoe de Wasabiplant verbouwd wordt. En welke producten je er van kan maken of de Wasabi kan verwerken in gerechten.
Omdat het regende konden we niet de top van de Fujiberg zien.

Daarna doorgereden naar Matsûmoto. En hier op het einde van de middag nog een wandeling naar het kasteel gemaakt. Helaas regende het af en toe nog en was het zwaar bewolkt waardoor de de bergen van de Japanse Alpen niet kon zien.

's Avonds in het stadje wat gegeten in een restaurantje waar ze geen Engels spraken en geen Engels menu hadden. Een klant naast ons kon wel wat Engels dus heeft zij ons het een en ander uitgelegd. Ook stonden er gelukkig wel af en toe foto's bij de gerechten.
Heerlijk gegeten!

18 september
Van 08.30-10.00 uur nog even door het plaatsje gewandeld en om 10.30 uur met de lokale bus vertrokken naar Takayama.
Omdat al onze bagage niet in de trein past, die we over 3 dagen vanuit Takayama naar Kyoto pakken, worden onze koffers al doorgestuurd naar Kyoto.

Om 13.30 uur kwamen we aan in Takayama.
Gelijk een wandeling gemaakt door de toeristenstraatjes. En 'hida beef' gegeten op een stokje. Dit is vlees van de zwart harige koe die in deze streek leeft. De koe wordt ook gemolken bij klassieke muziek en gemasseerd met olie over de vacht.

Het vlees was inderdaad lekker en mals!

Daarna naar een Sake-proeverij geweest, de drank van Japan (rijstwijn).

En daarna nog een deel van een route langs tempels en historische plekken gewandeld.

19 september
Om 07.00 uur naar de ochtendmarkt gelopen. Het was er niet groot, een stuk of 20 kraampjes. Die groente, fruit, rijstwafels en handgemaakte spullen verkochten.
En om 08.30 uur vertrokken we vanaf het hotel naar het busstation om daar de bus naar Shirakawa-gõ te nemen. 45 minuten later waren we op de plaats van bestemming: een soort van 'open lucht museum'. Hier staan houten boerderijen met rieten daken tussen de rijstvelden. De huizen zijn hier op zo'n manier gebouwd, dat als er 's winters veel sneeuw valt (2-10 meter), de sneeuw van de daken glijdt in de kanaaltjes die rondom de huizen liggen. Het frame van het huis is zodanig gebouwd (met alleen maar natuurlijke materialen) dat als het hard waait, het huis als het ware 'mee kan veren'.
En in een aantal huizen wonen nog mensen. In andere huizen kon je kijken en waren een soort van museum of zaten winkeltjes of theehuisjes.
's Middags de bus weer terug en hadden we de rest van de middag nog te besteden in Takayama. Ik wilde graag naar een plek waar je kon zien hoe rijstcrackers gemaakt worden (aangezien ik die dingen zo graag eet!). Kom ik daar, kon je ze wel zelf maken als in een workshop maar was er verder niets te zien.
Nou, toen maar wat rondgewandeld door het stadje en de rijstcrackers in alle soorten en smaken geproefd in de ontzettende toeristische winkels waar ook de sake te proeven was.
Ik hoef nu ook niet meer te dineren!

Toch nog even naar een leuk Japans eettentje geweest. En heerlijke kleine gerechten gegeten.

Morgen nog de andere ochtendmarkt bezoeken en dan per trein naar Kyoto!

NB: rectificatie over de architect van het station Tokyo in Japan. Het schijnt dat de architect uit Japan contact heeft gehad met de architect uit Nederland, die het CS in Amsterdam heeft ontworpen. Hierbij (met dank aan Margriet) een artikel hierover: