Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Anke - WaarBenJij.nu Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Anke - WaarBenJij.nu

Valparaiso

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

30 Mei 2013 | Chili, Valparaíso

Afgelopen zondag avond goed aangekomen in Santiago vanaf Paaseiland.

Maandagochtend besloten om met een dagrugzak (met tandenborstel e.d.) met de bus naar Valparaiso te gaan.
Dus naar de metro gewandeld, richting het bussstation. Daar een enkeltje gekocht naar Valparaiso.
Wilde met Tur Bus gaan en uiteindelijk voor Pullman bus gekozen. Want volgens een andere chileense reiziger had Tur Bus vaker een ongeluk.

Kleine 2 uur in de bus gezeten toen ik in Valparaiso aan kwam, in de stromende regen!
Van de ongeveer 7 dagen dat het regent per jaar in Valparaiso, heb ik er 2 van meegemaakt!

Ik had een hostel uitgezocht waar je bij het ontbijt eigengemaakt bruin brood met kaas kan krijgen. Ik hoefde maar een klein stukje te lopen en was toch helemaal nat geregend! De straten leken wel rivieren, zoveel water stroomde er doorheen!

Er werd helaas niet open gedaan..... Dus ben ik naar een ander hostel gelopen, aan de overkant van de straat. Daar hadden ze een open haard vuur en mocht ik bij gaan zitten om op te drogen!
Zij zouden wel bellen met dat andere hostel. Ze gingen eerst naar vrienden en lieten mij alleen in hun hostel! En kreeg ook nog eerst een bord met eten van hen, heel aardig en gastvrij!
Na 2 uur kwamen ze terug en gaven aan dat het andere hostel wel open was. Dus alsnog naar dat andere hostel gegaan. Ze had de bel niet gehoord door de harde regen....
Helaas was de slaapzaal vol. Die nacht kon ik daar dus niet slapen, wel de nacht erop (dinsdag op woensdag). Ben dus weer terug gegaan naar het ene hostel, met de open haard. En heb daar 's nachts geslapen. Nadat ik de rest vd middag en avond bij de open haard heb gezeten. Heerlijk relaxed.... Jaja, zelfs dit keer voor mij!

Het ontbijt de volgende dag was pas om 09.30 uur.... Gelukkig had de eigenaar door, ook nadat ik aangegeven had, dat ik het wel wat laat vond. En had hij 's avonds al wat klaargezet: crackers en sinaasappels!

Na het ontbijt uitgecheckt en naar de overkant gelopen, daar ingecheckt. Het was droog die ochtend, dus een wandelingetje naar de stad gemaakt. Onderweg toch maar een paraplu gekocht want later ging het toch weer regenen!
Bij de haven wezen kijken. En daar waren ze een pinguin aan het vangen! Waarschijnlijk met een warm waterstroom meegekomen en in de haven op de trap gestrand!

In de regen weer naar het hostel gelopen en daar de rest van de middag en avond gezeten, de trip naar het zuiden van Chili voorbereiden.
En aan de praat gekomen met reizigers uit Duitsland, Canada en Zuid-Afrika.

Woensdagochtend heerlijk ontbeten: zelfgebakken bruin brood, kaas (wat in Chili meer smaakloos is), zelfgemaakte jam, goede koffie en fruit.
Om 09.45 uur naar de haven gelopen waar de tour 'tour 4 tips' begon. Een 3 uur durende wandeltocht met vele bezienswaardigheden en uitleg/historie.
En aan het einde van de tour geef je fooi, hoeveel je het zelf waard vond.
We zijn met een liftkarretje de berg opgegaan, zoals je die ook in Lissabon hebt.
En een stukje met een trolleybus geweest!
En vandaag was de hemel prachtig blauw en scheen de zon alleen maar!
Halverwege de middag heb ik de bus weer terug gepakt naar Santiago en kwam begin van de avond weer in het hostel 'La Casa Roja' aan.

En morgenvroeg vertrek ik met Pachamamabybus naar het zuiden van Chili, The Lake District Tour.
Www.pachamamabybus.com

• 30 Mei 2013 - 08:28

Jacob En HW:

Hoi Anke,

Jammer van de regen. De zelfgebakken brood met kaas heb je in ieder geval wel gehad. Was het lekker zoals je het van tevoren had verwacht? Vanaf nu duimen me voor alleen maar mooi weer. Have fun!!

Groetjes, HW en Jacob

• 30 Mei 2013 - 20:59

Margriet:

Leuk om te lezen wat je meemaakt!