Paaseiland - Reisverslag uit Paaseiland, Chili van Anke - WaarBenJij.nu Paaseiland - Reisverslag uit Paaseiland, Chili van Anke - WaarBenJij.nu

Paaseiland

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

27 Mei 2013 | Chili, Paaseiland

Inmiddels aangekomen op Paaseiland, gistermiddag.
Ik zal eerst nog wat schrijven wat ik de afgelopen dagen heb gedaan.

Dinsdag dus de berg beklommen voor een prachtig uitzicht, wat uiteindelijk een beetje mistig/bewolkt was.
Bij terugkomst dacht ik dat ik een steentje in m'n schoen had. Bij aankomst in het hostel bleek het een blaar te zijn, precies onder m'n voet.
Een Chileense jongen in m'n dorm (slaapzaal) wilde mijnwel helpen. Hij heeft de blaar doorgeprikt met een doorn van een roos en al het vocht eruit gedrukt. Toen deed hij bepaalde crème erop, waarvan hij zei, dat het was om huid weer te laten helen, voor zover ik zijn Spaans begreep. En moest 2x per dag m'n sokken verwisselen.
De volgende dag (woensdag) wilde ik met een dagtour mee naar Valparaiso en Viña del Mar. Maar omdat het dinsdag een soort van feestdag was en geen kantoor open was, kon de trip niet geboekt worden.
Woensdag morgen weer even de stad ingelopen en in het hostel wat op internet gezeten. 's Avonds met een andere kamergenoot pannenkoeken gebakken nadat we eerst de ingrediënten in de supermarkt hebben gehaald. Daarna ben ik gaan slapen omdat donderdag een vroege start was. Om 04.45 uur uit bed zodat ik om 06.00 uur de bus naar het vliegtuig kon nemen en daar om 08.15 uur zou vliegen naar Paaseiland.
Helemaal niet aan gedacht om online in te checken dus werd ik verwezen naar een 'self-service' balie. Die herkende mij niet dus toch naar een gewone incheckbalie. Daar kwam alles goed.
Tijdens het boarden werd omgeroepen dat het borden werd verlaat omdat confirmatie nog moest plaatsvinden. Uiteindelijk gingen we de lucht in rond 09.30 uur.
Tijdens de vlucht begon mijn voet te kloppen (daar waar de blaar zat). M'n voet werd ook dikker... Dus schoen uit. Bij het landen kreeg ik mijn schoen niet meer aan! Hij was zo dik geworden en deed heel erg zeer!
Op het vliegveld op Paaseiland kregen we allemaal een bloem voor in het haar.
En de eigenaar van de camping stond al klaar om mij naar het hostel/camping te brengen. Eenmaal aangekomen eerst naar mn blaar gekeken en m'n temperatuur gemeten. Ik had lichte verhoging! De blaar weer kapot geprikt en geprobeerd het vocht er weer uit te drukken. Vervolgens ontsmet.
Uiteindelijk heb ik m'n voet aan de eigenaresse van het hostel laten zien. Zij zou bepaalde bladeren plukken en deze koken zodat ik m'n voet erin kon doen en hij beter zou worden. Aangegeven dat ik naar de supermarkt moest om iets eten te halen maar dat lopen dus niet ging. Ze wilde mij wel brengen en wachten, zodat ik boodschappen kon doen. Zo gezegd zo gedaan.
Toen ik weer instapte met m'n boodschappen gaf ze aan dat we eerst haar dochter van school gingen halen. Dus vervolgens al een deel van het eiland gezien. Het regende alleen heel erg hard! Dus uiteindelijk niet super veel gezien.
Ze heeft de bladeren gekookt en ik heb er een half uur met mijn voet ingezeten. Daarna heb ik nog een half uur met m'n voet in zout water gezeten. En uiteindelijk gaan slapen met een kussen onder mijn voet, zodat hij hoog lag. Een Duitse jongen bij mij op de kamer was wat bezorgd en gaf aan dat als het morgen nog zo erg was ik misschien toch naar de dokter moest gaan.
Uiteindelijk goed geslapen (op 2 paracetemol) en de voet was de volgende morgen al minder pijnlijk en dik.
Bij het ontbijt kwam ik in gesprek met een Argentijnse jongen die homeopathische spullen bij zich had, waarvan ik wat mocht gebruiken, wat je kan drinken. Voor een soort betere weerstand oid, wat ik zo begreep. Dat heb ik nog maar even afgeslagen.
Vrijdag samen met die Duitse jongen fietsen gehuurd en zijn we naar de andere kant van het eiland gefietst. 18 km heen, over heuvels die soms behoorlijk steil waren. Aan de andere kant van het eiland is er een klein stukje zandstrand en waar ook de Moai beelden staan.
Daar een paar mooie foto's gemaakt en toen weer teruggefietst. Heb nu een hele zere kont!
Snel wat gegeten en toen zonsondergang gezien bij andere Moai beelden.
De volgende dag weer de fiets gepakt en dit keer langs de ruige kust gefietst. Her en der staan ook Moai beelden en tevens een historische site bezocht. Weer ongeveer 36 km deze dag gefietst.
's Avonds heerlijk moe en heb er goed op geslapen!
Zondagmorgen dacht ik op te staan om 07.00 uur. Had de wekker gezet maar de iPhone wisselt soms automatisch van tijd: ene keer de tijd van Santiago, de andere keer de tijd van Paaseiland.... En kwam er na 1 uur achter dat ik dus om 05.00 uur was opgestaan ipv 07.00 uur.
Toen het om 08.00 uur licht was, ben ik weer gaan fietsen, door Hanga Roa. En heb nog wat laatste foto's gemaakt bij zonsopgang!

Vervolgens de fiets weer teruggebracht en om 11.30 uur werd ik naar het vliegveld gebracht.
Omdat ik met fruit op Paaseiland kon komen, dacht ik ook nu: ik neem een appel en wat rauwe worteltjes mee. Nou, je mag dus geenn fruit en groente van het eiland naar het vaste land meenemen. Dus heb ik vóór het inchecken toch maar even die heerlijke worteltjes en appel opgegeten! Gelijk weer goed wat vitaminen naar binnen gewerkt!
Het vliegtuig vertrok keurig op tijd en om 19.30 uur ben ik weer geland in Santiago. Daar heb inde bus gepakt naar het centrum en zit nu weer in hetzelfde hostel als vorige week.


Foto's volgen! Er is internet (hoe wonderbaarlijk, op een eiland, 4000 km vanaf het vaste land in de Pacific Ocean), alleen is het heel erg traag of valt het weg. Dus kon vanaf Paaseiland dit verslag niet plaatsen! Dan nu maar een langer verhaal...

  • 27 Mei 2013 - 08:36

    Fred:

    Het is de afgelopen weken zo koud geweest in Nederland dat ik s 'avonds het haardvuur aanhad.
    Ik ben samen met mijn broers en 80 jarige moeder naar noord griekenland prespa meer geweest waar ik 38 jaar geleden samen met mijn ouders was. er was niets veranderd en de dochter van de eigenaresse van de taverne was zo blij ons te zien. we hadden nml jaren contacten onderhouden. we sliepen met een fabelachtig uitzicht over het microprespa meer. Het is daar ruig. E zitten beren wolven en het wemelt er van de slangen en schildpadden. Daarnaast veel pelikanen. Ook daar was het koud. ik heb er nog door de sneeuw gelopen. Best apart en ik was ook niet goed op de hoogte van het feit dat er een skigebied is in Noord Griekenland.

    Volgende week zit ik in Peru....als het mee zit. want ik heb wel een longontsteking. Afgelopen weekend met hoge koorts op bed gelegen. gelukkig weet ik voldoende wat ik mijzelf moet voorschrijven.... dat heb ik dan ook in ruime mate gedaan.

    groet Fred

  • 27 Mei 2013 - 11:09

    Martin:

    Anke,

    Het klinkt als weer een fantastische reis / ervaring. Mooie foto's op bijzondere plaatsen. Misschien handig om in Nederland nog wat meer te gaan fietsen :-). Veel plezier nog en kom veilig terug. Groet uit een koud Almelo, Martin

  • 27 Mei 2013 - 12:07

    Ottilia:

    leuk, anke , je maakt wel wat mee aan de andere kant van de wereld. wanneer mag ik met je mee :)
    hier nog steeds niet echt lente....
    veel reisplezier nog daar, en pas goed op jezelf!
    groetjes Ottilia

  • 27 Mei 2013 - 21:04

    Ellen:

    Hey Anke! Wat leuk om weer van je te lezen! Ben benieuwd naar je foto's, want uit je verhaal maak ik op dat je fantastische dingen hebt gezien. Wel vervelend van de blaren op je voet! Pas goed op jezelf en laat snel weer van je horen!!
    Groetjes Ellen

  • 27 Mei 2013 - 22:30

    Jacqueline V E:

    Hi, goede les voor de volgende x; vertrouw alleen de smeersels vd inheemse bevolking. Of fred natuurlijk ;) maar die zit niet in je rugzak. Heel veel plezier nog daar!! X jacq

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Paaseiland

Chili en Paaseiland

Ja, een nieuwe uitdaging!

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2013

Laatste ochtend in Chili

04 Juni 2013

Lake District

01 Juni 2013

Lake District, Pucon

30 Mei 2013

Valparaiso

27 Mei 2013

Paaseiland
Anke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1128
Totaal aantal bezoekers 118339

Voorgaande reizen:

18 Juni 2021 - 25 Juni 2021

Schatten van Portugal

01 Februari 2020 - 21 Februari 2020

Colombia

10 Oktober 2019 - 01 November 2019

Indonesie

21 November 2018 - 13 December 2018

Patagonie

25 Juni 2018 - 15 Juli 2018

Trans-Siberie Expres

12 November 2017 - 26 November 2017

Cambodja

02 November 2017 - 09 November 2017

Marathon New York

19 Mei 2017 - 27 Mei 2017

Ijsland

14 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Sri Lanka

12 September 2015 - 26 September 2015

Japan

25 April 2015 - 11 Mei 2015

Rondreis Argentinie, Paraguay en Brazilie

25 April 2015 - 11 Mei 2015

Rondreis Argentinie, Brazilie en Paraguay

01 December 2014 - 17 December 2014

Rondreizen in Myanmar

19 September 2014 - 28 September 2014

Rondreis Jordanie

01 December 2013 - 24 December 2013

Backpacken in Thailand!

19 Mei 2013 - 07 Juni 2013

Chili en Paaseiland

13 Oktober 2012 - 04 November 2012

India & Nepal

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Peru en Bolivia

15 Oktober 2010 - 06 November 2010

Maya route

21 Oktober 2008 - 18 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: