Koh Rong, 1 van de mooiste eilanden van Cambodja! - Reisverslag uit Kaôh Rŭng, Cambodja van Anke - WaarBenJij.nu Koh Rong, 1 van de mooiste eilanden van Cambodja! - Reisverslag uit Kaôh Rŭng, Cambodja van Anke - WaarBenJij.nu

Koh Rong, 1 van de mooiste eilanden van Cambodja!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

24 November 2017 | Cambodja, Kaôh Rŭng

21 november

Vanochtend vertrokken vanuit Kampot richting Koh Rong, één van 63 eilanden ten zuidwesten van Cambodja.

In Sihanoukville op de boot gestapt. Een 2 uur durende vaart en toen kwamen we gelijk bij het resort aan.
Daar was alles mooi versierd met ballonnen en slingers.

Blijkt dat het resort gerund wordt door een Nederlands echtpaar, dat vandaag 1 jaar getrouwd is.

De eigenaren hebben 4 jaar geleden dit resort overgenomen.
Het resort is destijds gebouwd voor de werknemers, die een eiland naast dit eiland, een peperduur resort aan het bouwen waren (hotelkamers van $1500 per nacht).
Nu is dat resort af en de werknemers zijn klaar.
Ik slaap dus in een voormalig werknemers-hut.

In de avond was er dus een feest en wij mochten mee doen, mee dansen.
Er was Khmer-muziek, Top 40/jaren 90 muziek en zelfs Nederlandstalige muziek.
Erg gezellig, met toeristen en lokale werknemers van dit resort!

Nog met een lokale man bij de zee geweest die aangaf dat er lichtgevende plankton in de zee zit. Hij ging het water in. Alleen was er nog teveel licht (van boten en het resort) waardoor de plankton nog niet te zien was. Wel zouden we het om 03.00 uur beter kunnen zien.
Om 03.00 uur vond ik het fijner om onder de klamboe in m'n hutje te blijven....

22 november
Heerlijk geslapen met de dierengeluiden om mij heen!

Ontbeten en toen met nog iemand anders uit de groep om 09.00 uur de wandeling gestart naar 'Lonely Beach'.
Ik had een 'soort van route' verbaal meegekregen. Er was niet een duidelijk pad, netjes aangegeven. En het zou ook niet ver zijn, klein uurtje lopen. Nou, we hebben er 2 uur over gedaan, door te gokken welk paadje we zouden nemen. Uiteindelijk bij een prachtig stukje strand en zee uitgekomen waar we nagenoeg de enigen waren.
En daar was ook een beach bar, dus gelijk maar de lunch genuttigd.
Daarna weer teruggelopen. En eerst een douche genomen. Door de warmte was ik helemaal plakkerig.

En toen een tijdje in m'n hangmat gelegen die op m'n balkon hing.
Genieten van het relaxen in de natuur en nagenoeg totale stilte, op de krekels na.
Wel kreeg ik gezelschap van gecko's die de kruimels van mijn Sultana op aten.

23 november
Vannacht een paar keer wakker geworden doordat m'n hut schudde. Dacht dat er iemand aan de palen stond te duwen en trekken. Bleek het de sterke wind te zijn, die maakte dat de hut ging bewegen.
Vervolgens vroeg opgestaan en de zon zien opkomen. Plus de vissersboten zien arriveren en de bedrijvigheid eromheen.
Om 09.00 uur vertrokken met de gids en een goede vriend van hem, om naar 'Long Beach' te wandelen, de andere kant (westkant) van het eiland.
Het was niet duidelijk hoeveel km dit zou zijn en het leek op 12 km.
In de Lonely Planet stond vermeld dat er in 2013 nog een Japanse vrouw vermoord is op die route.
Dus ik was blij dat de gids met mij meeging.
Het eerste deel over het strand was erg mooi. Daarna kwam er een hele lange rechte saaie weg....
Op een kruispunt, waar we naar rechts moesten, kwamen er van de linkerkant vrachtwagens met bouwmaterialen die naar nieuw te bouwen resorts gingen, daar waar wij ook heen wilden. Dus een vrachtwagen gevraagd of we mee konden liften. Dat kon!
Dus snel in de laadbak geklommen en op zakken zand gaan zitten!
We kwamen aan op de bouwplaats, waar ze bezig waren met een 5 sterren hotel: heel luxe!
Over de bouwplaats gelopen. En daar kwam Naro (de gids) z'n neef tegen, die hij al jaren niet gezien had.
Na deze ontmoeting zijn we het strand opgelopen, waar geen mens te bekennen was!
En het was er prachtig: een paradijs op aarde!
Water dat groen/turquoise was en een hagelwit strand! Dus hier de zee ingedoken! Zo helder water dat je je voeten kon zien als je in het water stond.
Daarna naar Coconut Beach gewandeld en bij Coconut Beach een lunch genuttigd.
Rond 13.30 uur zouden we weer met de vrachtwagen terug kunnen rijden.
We zijn aan de weg gaan staan en de eerste de beste vrachtwagen aangehouden. Dit was een soort kraanwagen, dus prima.
We moesten er bij het kruispunt weer eraf. En vanaf dat punt was het nog best een wandeling... Kwamen er net 2 scooters met 'toeristen' erop voorbij. Dus ik vroeg of we een lift konden krijgen. Ja hoor, dat was geen probleem.
Ik achterop bij de ene scooter, de gids met z'n kameraad achterop de andere scooter!
De mannen kwamen uit Nieuw Zeeland en hadden allebei een eigen bar/café op het eiland.
Ze brachten ons nagenoeg tot het strand. De weg werd namelijk erg slecht en modderig. Dus de laatste km zelf weer gelopen.
En zo hebben we een stukje paradijs op aarde gezien, zonder 24 km te lopen in de brandende zon!
Met een unieke ervaring van transport!

24 november
Ontbeten en gelijk uitchecken omdat de taxiboot om 09.30 uur zou vertrekken naar het vaste land.
Echter, er stond een hele harde wind en de zee was erg ruw.
Dus we moesten wachten totdat de zee wat rustiger zou worden.
Rond 12.15 uur alsnog vertrokken op een toch wel ruige zee.
Dat was best een heftig stukje varen van ruim 2 uur, waar de boot alle kanten op ging. Gelukkig ook de goede!
Daarna doorgereden naar Phnom Penh.
Vannacht de laatste nacht in Phnom Penh & Cambodja. En zaterdagavond vlieg ik weer terug naar Nederland waar ik zondagmiddag op Schiphol land!