On the road - Reisverslag uit Tavira, Portugal van Anke - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Tavira, Portugal van Anke - WaarBenJij.nu

On the road

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

20 Juni 2021 | Portugal, Tavira

19 juni 2021
‘s Ochtends om 06.05 gaan hardlopen, de zon moest nog opkomen.
Ik kwam het hotel niet uit en mocht eerst de nachtportier wakker maken die lag te slapen op de bank in de lobby.
Vlakbij het hotel, tijdens het hardlopen, veel flamingo’s gespot!
En nog meer watervogels.
Na een uur was ik weer terug bij het hotel en na het douchen ‘aanvallen’ bij het ontbijt.
Dit was overweldigend: zelfs met versgebakken pannenkoeken!
Na het ontbijt uitgecheckt en in de auto gestapt om richting Beja te rijden

Dit met een tussenstop in Mértola.
Mértola ligt op een heuvel, hoog boven de rivier Guardiana met smalle steegjes en een prachtig kasteel. En witte huizen en een pittoreske kerk die ooit een moskee was.
Dit dorp was een rijk handelscentrum vanuit meerdere omliggende plaatsen. Toen kwam er een economische stagnatie en heeft deze plaats heeft lang stil gestaan waardoor het nu een soort van openlucht museum is.
In Mértola eerst wat gedronken en vervolgens daar rondgelopen.
Aan de praat gekomen met een Portugese vrouw, die uitlegde waar de kleuren van de huizen voor stonden (de rijkere en minder rijke) waarbij ze gelijk zei dat ze uit de filmwereld kwam en 3 Oscars had gewonnen.
Toen ik haar vroeg of ze een beroemdheid was en of ik een handtekening kon krijgen, wimpelde ze het antwoord af…
Wel gaf ze aan dat ze Nederlanders leuker vond dan Belgen, die waren zo hautain!

Rond het middaguur, alles was inmiddels gesloten vanwege siësta, doorgereden naar Beja.

Beja is de hoofdstad van de provincie Baixo Alentejo en minder toeristisch.
Dit dorp heeft een stadsmuur rondom het centrum. Tevens adembenemende uitzichten waarom dit dorp bekend staat voor een relaxte stop, op doorreis.
Het wordt ook wel de ‘gouden vlakte’ genoemd, vanwege vele graanvelden rondom dit dorp en in de omgeving.

Ingecheckt bij het hotel (gelukkig van hotelkamer kunnen wisselen, 1 met meer licht (2 balkonnetjes). Dit hotel heeft een huiskamer waar de lokale likeur geproefd kan worden: het smaakte naar ‘After Eight’! Vervolgens bij het café naast het hotel, het oudste café van de stad, koffie gedronken.
Daarna naar het oude historische centrum gelopen. De stad was compleet uitgestorven…. Portugal moest voetballen tegen Duitsland!

Dus alle ruimte!
Eenmaal bij het kasteel aangekomen konden we de toren niet meer beklimmen omdat het bijna sluitingstijd was. Toch ‘stiekem’ naar binnen gelopen en de trappen opgelopen. Halverwege de trappen omhoog, hoorde ik ze beneden de deur sluiten. Toch maar even schreeuwen dat er nog mensen in de toren zaten!
Weer eenmaal beneden was de mevrouw nogal boos: niet omdat we in de toren waren buiten sluitingstijd maar omdat we geen mondkapjes op hadden! Foei!

Verder door het oude centrum gelopen en wat gedronken bij een lokaal restaurantje (Pulo do Lobo) waar alle Portugese bezoekers de voetbalwedstrijd keken. Er was nog 1 plekje over: onder de televisie!

Jammer dat Portugal van Duitsland verloor met 2-4

• 21 Juni 2021 - 11:25

Edwin :

Hey lekkere globetrotter, je neemt het er weer van. Gelijk heb je! Nieuwe avonturen, nieuwe bestemmingen. Geniet ervan!

• 22 Juni 2021 - 11:41

Tante Gré:

Soms - altijd - mis ik onderschrift bij de foto's..... Het is wel genieten en ik vraag me af: reis je nu alleen in een huur auto of toch met een gezelschap?