Chili, Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Anke - WaarBenJij.nu Chili, Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Anke - WaarBenJij.nu

Chili, Torres del Paine

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

08 December 2018 | Chili, Torres del Paine

4 december 2018
Rond 19.30 uur aangekomen in El Calafate. Backpack in het hotel neergezet en gelijk door naar het centrum om bij de supermarkt lunch e.d. te halen voor de aankomende twee dagen in het nationale park Torres del Paine in Chili.

5 december 2018
Om 05.30 uur ontbeten en 06.00 uur met de bus richting Chili.
Onderweg een keer gestopt en rond 11.00 uur waren we bij de Argebtijnse grens. Hier moesten we met het paspoort een gebouw in. En kregen we een stempel in het paspoort voor verlaten Argentinie. Vervolgens 25 min. doorgereden (volgens de reisbegeleider) in niemandsland (het leek al wel op Chili met de bewegwijzering).
En vervolgens bij de Chileense grens, waar alle tassen de bus uit moesten. En we met de handbagage een gebouw in gingen, onze paspoorten werden gecontroleerd en gestempeld (binnenkomst Chili), we een ingevuld formulier moesten inleveren (aangifte goederen e.d.) en onze handbagage door de scanner ging. Een speciale hond controleerden de koffers. Dit alles of we geen fruit en groente hadden meegenomen. We mochten alleen gesealde/verpakte producten mee,
Dit ging allemaal goed en 10 meter verder een soort van souvenierswinkel, waar je geld kon wisselen naar Chileense peso’s.

En daarna richting het nationale park. Inmiddels was de lokale gids ook onze bus ingekomen en werden er meerdere stops gemaakt voor uitleg en prachtige plekken voor foto’s.
Rond 14.00 uur bij een waterval wezen lunchen, met onze eigen meegebrachte lunch. En daarna naar de ingang van het park gereden. Hier de entree betaald en doorgereden naar een plek, waar we gingen wandelen. Voor diegene die niet zo ver wilden (of het te zwaar was), konden een kortere route lopen.
Ik ben meegelopen tot het einde van de trail. Prima te doen met een prachtig uitzicht op een meer en de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Plus veel uitleg van de lokale gids erbij.
Na deze wandeling naar onze cabañas (huisjes) gereden, net buiten het park.
Dit keer met 4 personen, in 1 huisje.
Om 20.15 uur was de mogelijkheid te dineren in een hotel een eindje verderop.
Ik heb m’n bed opgezocht!

6 december 2018
Om 07.00 uur met de bus naar een hotel (Lago Grey), 45 min. verderop in het park, om daar te ontbijten.
Zeer luxe hotel met een prachtige ligging, aan het meer tussen de bergen! En het ontbijt was heerlijk, luxe en uitgebreid!
Vanuit dat hotel ben ik met Eem deel van de groep weer een wandeling gaan maken naar een uitzichtpunt boven op een berg.
De klim was weer behoorlijk steil. Eenmaal boven gekomen (na 2 uur klimmen) was er weer veel wind en het uitzicht helaas niet heel goed. Bewolkt en het begon te miezeren.
Dus redelijk snel weer de afdaling g ingezet. Wat ook pittig was: continue spanning op de bovenbenen!
Na deze wandeling weer teruggegaan naar het hotel en daar van het uitzicht genoten. Om 15.00 uur weer terug naar onze cabañas, de gammele huisjes.
Aan het eind van de middag even bij een ander hotel gezeten, kletsen. En daarna een klein rondje gelopen, langs de 2 andere hotels. Meer was er ook niet, op de plek waar we zitten.
‘s Avonds werden de paarden uit de wei losgelaten en liepen overal en nergens rondom de huisjes.

7 december 2018
Wezen ontbijten in het hotel naast onze huisjes.
Om 10.00 uur uitchecken. En daarna een wandeling gemaakt naar een uitkijkpunt over de vallei.
Om 12.00 uur was de lunch in weer een ander restaurant. En toen iedereen uitgegeten was, is de terugweg ingezet naar El Calafate (ruim 6 uur rijden).
Bij de grensovergang van Chili naar Argentinie werd ons paspoort weer gestempeld. Weer een stukje niemandsland. En toen bij de Argentijnse grens weer een stempel omdat we Argentinie weer inkwamen.
Rond 19.45 uur weer in El Calafate waar ik naar de supermarkt ben geweest voor m’n lunch voor morgen: de ijstrekking op de Perito Moreno gletsjer!