Treinreis en Jekaterinenburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Anke - WaarBenJij.nu Treinreis en Jekaterinenburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Anke - WaarBenJij.nu

Treinreis en Jekaterinenburg

Blijf op de hoogte en volg Anke

30 Juni 2018 | Rusland, Jekaterinenburg

28 juni 2018

Woensdagochtend met de metro naar het Rode Plein gereisd. En om 09.15 uur stonden we al, in een relatief korte rij, voor het mausoleum van Lenin. Lenin is te bezichtigen van 10.00-13.00 uur. We waren dus redelijk op tijd en rond 10.15 uur waren we in het mausoleum waar je ongeveer 10 sec. mag stilstaan om naar Lenin te kijken.

Daarna ben ik gelijk naar St. Basil’s Cathedral gelopen om alvast een entreebewijs te kopen om later op de dag deze kathedraal in te kunnen.

Want om 11.00 uur stond het bezoek aan het Kremlin gepland, onder begeleiding van een lokale gids. In het Kremlin zijn we ook in Armoury geweest, het museum met wapens en schatten van die tijd. Rond 15.00 uur waren we klaar met het Kremlin en zijn toen St. Basil’s Cathedral ingegaan. Erg mooi en bijzonder om in 9 kerken te lopen, wat van buiten die mooie ‘Efteling’ torentjes lijken.

Daarna ben ik nog even door de stad wezen wandelen met nog iemand van de groep en hebben we in een lokaal restaurant wat gegeten. Daarna terug naar het hotel. Nog wat laatste boodschappen gedaan voor de treinreis.

En om 22.00 uur naar het treinstation gegaan waar onze trein om 00.35 uur vertrok.

In de trein waren er slaapcoupés, voor 4 personen.

De reisleidster vroeg of er een vrijwilliger in de groep is, die met 3 lokale mensen in een coupe wilde slapen omdat de indeling eenmaal zo was dat we niet met 4 mensen van de groep in 1 coupe kunnen slapen. Ik heb me opgeofferd om dat wel te willen doen.

Ik kwam met een Russische vrouw en 2 Russische mannen in de coupe. Één van de mannen kon iets Engels. Dus uiteindelijk een leuk, ietwat gebrekkig, gesprek met z’n allen gehad!

Uiteindelijk gaan slapen. En halverwege de nacht gingen de twee mannen er weer uit en kwamen 2 andere mannen er weer in.

28 juni 2018

Ik was als eerste wakker in de gehele wagon. Een tijdje naar buiten gekeken sn genoten van het prachtige landschap. Met af en toe wat huisjes her en der.

Vandaag waren er 3 stops waar je de trein even uit kon, voor 10 min.

De perronnetjes waar we eruit konden zagen er strak, schoon en modern uit.

De huizen een eindje verderop waren mooi gekleurd (knalblauw of rood) met golfplaten eromheen als hek.

Gedurende de treinreis probeerden een aantal Russen wel contact met je te maken. Het blijft dan vaak bij glimlachen en je schouders ophalen waarbij je aangeeft dat je ze niet begrijpt....

Van de reisleidster hebben we een bladzijde gekregen met standaard zinnen en uitroepen. Deze konden we oefenen.

Ik heb geoefend met een Rus, die Engels wilde leren en ik dan Russisch van hem. Voor mij blijft het een moeilijke taal....

In een andere coupe waren ze gedroogde vis aan het eten. Daar ook even bij aangeschoten en wat geproefd!

En aan m’n coupé genoten worteltjes aangeboden! Ze waren nieuwsgierig waar ik ze had gekocht. In de Russische supermarkt!

's Avonds gewoon moe van het stil zitten want zoveel bewegen is er niet bij!

29 juni 2018

Op tijd m'n bed uit en weer genoten van het landschap en het zonnetje wat de couoe in scheen.

In de ochtend gingen we de trein uit, aangekomen in Jekaterinenburg.

Hier de klok weer 2 uur verzet, aangekomen in Azië!

Naar het hotel, kort kunnen opfrissen en 's middags startte de stadstoer door Jekaterinenburg. Erg leuk en interessant.

Naar de kathedraal 'on blood' geweest. Op deze plek stond het huis van de Romanov's waar ze zijn vermoord (17 juli 1918). En nu is daar die kathedraal gebouwd.

Bij terugkomst een hapje gaan eten en omdat het vrijdag was een cafe con leche gedronken bij het cafe 'Thank God It's Friday'!

30 juni 2018

Vanochtend vertrokken naar Ganina Yama, de plaats waar resten gevonden zijn van 5 van de familieleden van de familie Romanov.

Een prachtige plaats in het bos, met 7 kerken (vader, moeder en 5 kinderen).

Daarna zelf een excursie geregeld om naar de Europese-Aziatische grens te gaan in Rusland.

Een kitscherige plek met een soort van Eiffeltoren, lekker toeristisch!

Daarna een hapje gaan eten en nu klaarmaken voor de treinreis van 3 nachten!

• 01 Juli 2018 - 18:20

Tante Gré:

Leuk Anke om weer wat van je te horen en interessant om te lezen. Zo'n lange reis lijkt m me toch wel erg vermoeiend ondanks al het interessante wat je meemaakt. Ik leer nog iets van Rusland door jouw verslag en reis.
    Dag hoor en liefs, Gré

• 09 Juli 2018 - 07:25

Lisette:

Mooi Anke! En is het daar nu ook warm?
    Valt me nog mee dat je je ogen zo lang open kon houden als je midden in de nacht zo'n trein in stapt. hihi
    Goede reis