The Golden Circle - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Anke - WaarBenJij.nu The Golden Circle - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Anke - WaarBenJij.nu

The Golden Circle

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

21 Mei 2017 | IJsland, Reykjavik

20 mei:
Eerst heerlijk ontbeten bij de eigenaren van het verblijf.
De man vertelde dat wij de eerste gasten zijn van dit seizoen en dat vanavond zijn zus komt omdat vanaf zaterdagavond meer gasten komen (in totaal ongeveer 11 gasten).
Daarna nog even wat tips meegekregen om te gaan bezoeken hier. En wat mooie rij-routes zijn.
Maar we moesten toch eerst even naar de stal van z'n broer, 2 huizen verderop. Om even te kijken.
Dat hebben we gedaan: een stal vol met koeien, stieren en schapen.
Daarna de route ingezet om IJsland te gaan ontdekken.
Onderweg meerdere malen gestopt om van het landschap te genieten en 'verstopte' natuurstukken te zien. Deze worden keurig aangegeven met een bepaald teken want van de wegkant zie je dat alles niet liggen.
Daarna doorgereden naar het Nationale natuurpark 'Pingvellir'.
Hier een mooie (kleine) waterval gezien.
Toen weer doorgereden naar Geyser, waar we hebben genoten van het water wat uit de grond (om ongeveer de 5 minuten) omhoog komt met een enorme druk!
Prachtig natuurverschijnsel!

Aan het eind van de middag doorgereden naar Gulfoss, een enorme waterval!
Dit was ook prachtig en indrukwekkend. De vele regenbogen waren ook heel mooi!

En vervolgens in de avond weer terug naar onze slaapplaats. We zochten onderweg een restaurantje om wat te eten. En op de één of andere manier kwamen we die niet meer tegen...
Dus doorgereden om bij ons B&B een tip te vragen, waar we zouden kunnen eten in de omgeving. Ze gaven de tip om naar de dichtstbijzijnde te gaan, 10 minuten verderop.
Het was inmiddels al 20.30 uur en dat restaurantje zou om 21.00 uur sluiten.
En we konden anders ook wel bij ons B&B een hamburger of knakworsten kunnen krijgen.
Wat me inmiddels al opviel, is dat ik m'n slippers (van Bussloo) niet zag staan (bij binnenkomst worden alle gasten verzocht de schoenen uit te doen omdat ze tapijt hebben en anders er veel smerig wordt gelopen).
Dus ik scheur naar dat tentje, komen er om 20.45 uur aan, waren ze om 20.00 uur gesloten!
Ai!
Wel konden we uit hun kleine winkel wat anders te eten kiezen.
Tsja.... maar gekozen voor 'Skyr', een typisch IJslands nagerecht (soort yoghurt).
Dat hebben we op een prachtige plek aan het meer, in de auto, opgegeten terwijl we naar de zonsondergang keken (en de zon ging pas onder om 23.00 uur...).
Dus daar maar niet op gewacht.
Terug naar ons B&B waar de eigenaar (de man) er was met een paar van z'n zussen (hij komt uit een gezin van 4 zussen en 4 broers).
Even gekletst met z'n allen en ik vond hem al wat moeizaam Engels praten. Hij ging opeens ook over in het Duits!
En bleef maar kletsen! Hij hoorde ons helemaal niet meer, met onze vragen.
Waarop ik aan één van z'n zussen vroeg, waar m'n slippers waren gebleven?!
Ze ging even weg en kwam met m'n slippers weer terug. Wat bleek, de eigenaar had ze aangetrokken en liep erop!
Hij vond ze wel handig en dacht dat het van één van z'n familieleden was...!

Toen werden we zowat 'gesommeerd' om in de Jeep van één van de zussen te stappen: we gingen naar de stal om de schapen te bekijken die aan het lammeren waren!
Hup, de Jeep in en naar de stal waar we die ochtend al even hadden gekeken.
Daar gaf de ene zus (die samen met een andere broer daar de boerderij runt) allerlei uitleg erover.
Geweldig om te zien en te horen.
Ook de koeien gezien en informatie over gekregen.
En zo waren we een paar uur verder en roken we heerlijk naar 'stal'!

Toen werden we weer terug gebracht en daar stond de eigenaar (inmiddels heel erg aangeschoten) ons op te wachten. En ging hij weer door met vertellen. En zo hebben we z'n hele geschiedenis (van kinds af aan) tot aan nu meegekregen!
Hij wilde nog hebben dat we meegingen naar z'n schoonzus die weer in een ander huisje (100 meter verderop) zat. Maar nu wilden we inmiddels wel naar bed.
Het mooie hier is, dat het 24 uur per dag licht is!
Dus een verduisteringsgordijn is best handig dan, voor de slaapkamer!

21 mei:
Weer heerlijk ontbeten en de tijd ervoor genomen. Het was weer een stralende zonnige start van de dag!
Toen het plan om vandaag naar het meest zuidelijkste puntje van IJsland te rijden, langs de kust.
We reden naar de kust en daar verdween de zon al vrij snel en werd het kouder met een harde wind.
Ook viel er niet zoveel te beleven in de kustplaatsjes omdat het zondag was.
Toen toch maar van plan gewijzigd en weer richting Reykjavik gereden, dit keer langs de andere kant van het meer (waar we gisteren zijn geweest).
Uiteindelijk Reykjavik ingereden en daar wat gewandeld in de zon, langs het water.
En een (dit keer op tijd) restaurantje uitgezocht om te dineren.
Het eten was heer-lijk!
Net weer gearriveerd in ons B&B waar we de enige gasten zijn, totdat wij weer vertrekken. Dus lekker rustig!