Laatste deel - Reisverslag uit Beijing, China van Anke - WaarBenJij.nu Laatste deel - Reisverslag uit Beijing, China van Anke - WaarBenJij.nu

Laatste deel

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

15 Juli 2018 | China, Beijing

12 juli 2018

Om 07.30 uur weer op de trein gestapt, de laatste treinreis van deze reis, naar Beijing (China).

Deze trein was weer luxer dan de andere andere treinen! Er zat zelfs een douche in!

Nog een dag van het prachtige Mongoolse landschap kunnen genieten en van de Gobi woestijn.

Zelfs bijna in de Gobi woestijn achtergebleven, nadat we de trein bijna hebben gemist!

We zouden 33 min. stilstaan, dus ik ben met een medereizigster het station even afgelopen om het dorpje te bekijken.

Toen we in een lokaal supermarktje stonden gaf de verkoopster aan dat we terug moesten naar de trein! Echter, dit was nog een stuk lopen. Dus ik heb het op een rennen gezet bij 30 graden in de zon. En m’n medereizigster kon niet zo hard rennen op haar slippers. Zij riep nog: ‘je laat me niet alleen achter hè?!’

Op het perron aangekomen was er niemand meer op het perron en de deuren van de trein waren al gesloten!

Ik ben gaan zwaaien en roepen, waarbij een passagier in de trein de train-attendant heeft gewaarschuwd en er toch nog een deur open ging!

Inmiddels had de medereizigster haar slippers uitgetrokken en kwam met de blote voeten erachteraan.

Eenmaal in de trein moesten we eerst even uit hijgen en onze knikkende knieën weer tot rust krijgen. Vervolgens bleef de trein nog 10 min. met gesloten deuren staan.....

Later hoorden we van onze reisleidster, dat zij ook niet wist dat de 33 min. ingekort waren naar 15 min.

En mochten we de trein wel hebben gemist, dan hadden we een taxi moeten nemen naar het volgende station, waar de trein zou stoppen!

Pfffff, weer een ervaring rijker!

Om 18.50 uur kwamen we aan bij de grens, Mongoolse kant. Hier werden onze paspoorten weer ingenomen en kregen we ze een uur later terug. Het paspoort is weer een stempel rijker na de check. Om 20.35 uur gingen we weer rijden.

En om 21.00 uur kwamen we aan bij de Chinese grens.

Hier moesten we de trein uit, met al onze bagage. En was op het station zelf de paspoortcheck, met irisscan en vingerafdrukken. Ook de bagage moest door de scan.

Vervolgens zaten alle passagiers op het station ‘opgesloten’ en was het wachten totdat we de trein weer op mochten.

De reden dat we de trein uit moesten is omdat hier de trein op een ander onderstel wordt gezet zodat het verder kan op het bredere spoor in China.

Rond 00.00 uur kregen we te horen dat we wel even van het station af mochten, naar een supermarktje. En in frisse lucht had ik ook wel behoefte aan. Dus wij naar buiten, zijn nog geen 3 min. buiten het station of we werden al teruggeroepen! Het hek ging ook al bijna dicht!

Dat was dus van korte duur...

Tegen 01.00 uur kwam het groene sein, dat we de trein weer in mochten.

Ik had m’n bed al opgemaakt en ben gelijk gaan slapen.

En om 02.00 uur ging de trein weer rijden.

13 juli 2018

Om 06.37 uur was er een korte stop, waarbij je heel even de trein af kon. 2 medereizigers uit m’n coupe gingen even roken. Ik mocht mee, als ik maar niet wegliep! :-)

De rest van de trein sliep nog, dus het was rustig...

Daarna weer gaan slapen.

Om 14.36 uur aangekomen in Beijing. Daar stond de bus klaar en met 45 min. waren we in het hotel. Snel een korte broek aangetrokken en richting Tân’ânmén Square (Plein van de Hemelse Vrede) gelopen! Onderweg naar en op het plein kregen we veel aandacht van lokale mensen! Door mijn blonde haar. Zelfs oudere mensen die je aan de arm nemen en iemand anders die dan gelijk een foto nam!

In de Lonely Planet een restaurant gevonden waar je heerlijke Pekingeend kon eten. Eenmaal daar aangekomen leek het alsof het een afhaalrestaurant was: er stonden zoveel mensen in de rij...

Bij navraag waren dat gasten die aan het wachten waren op een plaats in het restaurant: 2-3 uur wachttijd!

Toen zijn we naar het naastgelegen restaurantje gegaan en konden we foto’s aanwijzen van wat we wilden eten (geen menukaart in het Engels). Heerlijk gegeten en het stond ook binnen 2 minuten op tafel!

En als toetje een lekkere koffie bij Starbucks gedronken.

14 juli 2018

Om 07.00 uur snel ontbeten en om 07.30 uur met de bus naar de Chinese Muur: sectie Mùtiányù.

Een mooie klim omhoog om op de muur te komen. Vervolgens kon je linksaf voor het makkelijkere, minder stijle deel. Of rechtsaf voor het moeilijkere, stijle deel.

In het begin was het helaas mistig, later kwam de zon erdoor.

Ik heb eerst een stukje het makkelijke deel gedaan. En daarna het stijle deel.

En heb daarna de rodelbaan weer naar beneden genomen!

De laatste avond van mijn vakantie Pekingeend gegeten, althans het plaatje liet gebraden Pekingeend zien! De eend was met bot en al in grove stukken gehakt. Wat ik nu exact heb gegeten....?

Het smaakte wel prima!

15 juli 2018

Inmiddels op het vliegveld, waar ik over 2 uur de lucht in ga.

En vanmiddag 14.55 uur land op Schiphol. En inmiddels weer veilig thuis!

• 15 Juli 2018 - 07:27

Ieteke:

Zo zie je maar,onze spoorwegen zijn njet alles en gaan vaak te laat . Bij jou waren ze te vroeg ....dat is weer eens wat anders! Maar eerlijk gezegd heb ik het dan weer liever te laat zodat ik niet in de dessert achterblijf !!! Hoop dat je vlucht in ie3er geval op tijd is en we je weer in Nederland mogen verwelkomen

• 16 Juli 2018 - 14:50

Greet Van Witsenburg:

Anke, bedankt voor je prachtige reisverhalen. Wat heb jij genoten. En dat begrijp ik ook. Met sjaak heb ik in 1991 deze reis gemaakt. Dus voor mij ook genieten.... Lieve groet Greet uit Almeloooo

P.s nu moeten we toch maar eens koffie drinken...

• 17 Juli 2018 - 13:41

Gre:

Welkom thuis Anke. Wat een reis met ervaringen om zo'n reis te maken. Ik heb genoten van je ervaringen en foto's.. Alleen jammer da tik jou niet heb gezien op die foto's met je mooie, lange, blonde haren! Ik hoorde van Johan en Marjolein dat Jorik ook die ervaringen had van aangeraakt worden omwille van zijn blonde haren toen zij in China waren om Yulie te 'halen'. Rusland, Mongolié en dan nog China. Geniet er nog maar lang van na.
    En toch ook weer fijn om thuis te zijn, is het niet? Dag hoor, liefs, Gré

• 19 Juli 2018 - 10:12

Els:

Dag Anke, wat een prachtige en kleurrijke reisverslagen en foto's, spectaculair wat je hebt gezien, meegemaakt/doorstaan! Kennelijk waren er nog genoeg bielzen om de reis te maken. Ik heb er geweldig van genoten en was ook een beetje op reis! Ben je inmiddels al weer een beetje hersteld en plannen aan het maken voor je volgende 'uitstapje'? 'Waar ben je nog niet geweest?
    Groetjes, Els