Baikalmeer - Reisverslag uit Maksimikha, Rusland van Anke - WaarBenJij.nu Baikalmeer - Reisverslag uit Maksimikha, Rusland van Anke - WaarBenJij.nu

Baikalmeer

Blijf op de hoogte en volg Anke

06 Juli 2018 | Rusland, Maksimikha

4 juli 2018

Weer heerlijk ontbeten in het hotel.

Daarna een korte stadstour door Ulan-Ude en toen, na een lange rit, een bezoek aan een dorp van de Oudgelovigen: Orthodoxe christenen die in de 17e eeuw uit het westen van Rusland werden verbannen.

Het dorp is weinig veranderd sinds die tijd. We hebben daar een kerk en een museum bezocht. En tijdens de lunch aldaar werden er oude volksliederen door de bewoners gezongen. Overigens een heerlijke lunch met lokale gerechten!

En uiteraard zelfgemaakte wodka!

Na dit bezoek ging de busrit verder naar ons guesthouse, halverwege het Baikalmeer.

Dit was een lange rit die ook over erg slechte wegen ging.

Onderweg nog een klooster bezocht en een stop bij de 'schildpaddenrots': een rots in de vorm van een schildpad, in het Baikalmeer.

We kwamen vrij laat aan bij het guesthouse: de chauffeur had zich vergist in een afslag.... En waren we nog wat langer onderweg...

Diner in het guesthouse en daarna gaan slapen.

5 juli 2018

Om 07.00 uur ontbeten en daarna gelijk de bus in, richting het schiereiland om vanaf daar de boot naar de andere kant van het schiereiland te nemen voor het spotten van zeehonden.

Onderweg hebben we onze kokkin opgepikt en daarna via een natuurpark het schiereiland opgereden.

Geen geasfalteerde wegen dus de rit duurde ongeveer 3,5 uur, al hobbelend en schuddend.

Toen de boot op en ongeveer 4 uur wezen varen om bij een ander eilandje van boord te gaan.

Het eerste stukje varen was heerlijk, zo in het zonnetje. Daarna werd het al vrij snel heel fris en koud. Het meer was namelijk net een paar weken geleden ontdooid en je voelde nog de 'vrieswind' over het meer. We zijn wel op het dek blijven zitten met een aantal dekens over ons heen!

Bij het eilandje gingen we dus van de boot af. En liepen we over een gebaand pad naar een ander deel van het eiland waar een muur stond met kijkvensters erin. Hier kon je dus doorheen kijken en zag je de zeehonden in het water liggen. Zo schrok je de zeehonden niet af.

Ondertussen was de kokkin al druk bezig geweest en toen we weer aan boord gingen stond de lunch klaar.

Echte Russische soep gegeten met bieten en aardappels erin.

Daarna kwamen de koekjes en snoepjes als toetje!

We voeren weer terug en halverwege meerden we weer aan, dit keer bij 'hotsprings'.

Er waren er 2 waarbij de ene 37 graden was en de ander 41 graden.

Daarbij bevatten de hotsprings mineralen die goed voor je huid waren en ook voor artrose.

Het was de bedoeling dat je eerst het Baikalmeer in ging (17 graden) en daarna de hotsprings (eerst die van 37 graden, daarna die ban 41 graden).

Het Baikalmeer was lekker verfrissend en de hotsprings lekker warm en.... groen van de algen!

Mijn zilveren ringen zijn nu zwart! :-)

Wel een leuke ervaring!

Op de boot weer omgekleed en weer verder op de terugweg.

De kokkin was weer druk in de weer geweest en werd het diner op de boot geserveerd.

Salade met pasta en gehakt. Heer-lijk!

Begin van de avond stapten we de bus weer in en waren rond 22.00 uur weer terug in het guesthouse.

We zouden eigenlijk een andere dag naar dit eiland gaan maar omdat de weersvoorspelling donderdag goed was, is deze excursie naar de donderdag verplaatst.

Vrijdag zou het namelijk gaan regenen.

6 juli 2018

Een vrije dag ivm de weersvoorspelling: regen!

En inderdaad, het heeft tot 15.00 uur geregend!

's Ochtends kon je mee doen met yoga, zo'n entertainment programma.

Dus ik sluit aan, sta ik daar met alleen maar kinderen!

Een entertainmentprogramma voor kinderen!

Daarna maar eens mijn backpack geordend en om 13.00 uur stond de lunch al weer!

Na de lunch met nog iemand uit de groep een wandeling gaan maken, langs het Baikalmeer. Met een regenponcho aan! Dan maar ietwat nat worden.

Uiteindelijk werd het een wandeling van 3 uur!

Laatste stuk maar even over de grote weg, want we konden de weg naar het guesthouse niet meer vinden. En we waren vergeten een foto te maken van het guesthouse, wat de naam ervan was (visitekaartjes hadden ze niet).

Onderweg stopte er nog een vrachtwagenchauffeur die, denken we, ons nog een lift wilde geven. Maar ja, als je dan geen Russisch spreekt... en de chauffeur geen Engels....

Bij terugkomst even opgefrist en om 19.00 uur weer aan het diner.

Weer heerlijk gegeten!

En om 20.00 uur stond de Russische sauna!

De mutsjes lagen al klaar om je haren tegen de hitte te beschermen.

Het ging mij niet zo zeer om de sauna maar wel om het ritueel: in de sauna met een bos eikenbladeren 'geslagen' te worden in een bepaalde volgorde/op een bepaalde manier, om de bloedsomloop te verbeteren.

Dit was een bijzondere ervaring!

Een keer wat anders!