3 nachten in de trein: Jekaterinenburg naar Ulan-U - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Anke - WaarBenJij.nu 3 nachten in de trein: Jekaterinenburg naar Ulan-U - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Anke - WaarBenJij.nu

3 nachten in de trein: Jekaterinenburg naar Ulan-U

Blijf op de hoogte en volg Anke

03 Juli 2018 | Rusland, Ulan-Ude

30 juni 2018

Om 19.30 uur plaatselijke tijd vertrokken vanaf het hotel in Jekeratinenburg naar het treinstation om daar de treinreis te vervolgen door Siberie. Deze vertrok om 19.49 uur Moskouse tijd (dus weer 2 uur verschil). Dit keer had onze reisleidster de indeling weer gewijzigd qua indeling van de slaapcoupés. Ik wilde me wel weer opofferen om als vrijwilligster samen bij lokale bevolking weer een coupe te delen en dit keer wilde iemand anders ook wel. Prima!

Dit keer ben ik bovenin gaan slapen

Dit deel van de trein heeft geen airco en gelukkig kunnen we een klein raampje openen dus frisse lucht!

Verschil met het eerste deel van de treinreis (en ook verschil Moskou en Jekeratinenburg) is dat de mensen nu veel vriendelijker en opener zijn: makkelijker contact mee te maken!

Dus het was ‘s avonds erg gezellig in de totale trein met veel gesprekjes met lokale mensen. En er waren ook meer toeristen in de trein.

‘s Avonds werd het wel donker en bleef je de rode gloed zien van de zonsondergang. En toen we weer stilstonden om 01.00 uur (voor een nieuwe lichting treinreizigers bij een volgend station) was het weer compleet licht.

1 juli 2018

Redelijk vroeg wakker en ontzettend genoten van het uitzicht/landschap.

Bossen, vlaktes, dorpjes, stationnetjes, mensen en de blauwe lucht met de zon.

Een interessant gesprek met een Amerikaan, die een Russische vrouw heeft en oorspronkelijke uit Denemarken komt.

En later met een Russische jongen van 17 jaar, die met z’n school (middelbare school) 4 dagen naar het Baikalmeer ging (en daarvoor 3 dagen heen en 3 dagen terug met de trein reisden).

Deze jongen wilde na een perronstop verder kletsen. Toen ben ik naar zijn coupe gegaan, 3e klas (waar er geen gesloten slaapcompartimenten zijn, de zitbanken ‘s nachts de bedden zijn), om met zijn klasgenoten te ‘kletsen’. Gelijk nog meer kinderen en leerkrachten om je heen. En zo weer wat Russische woorden geleerd en zij Engelse woorden.

Daarna een les gekregen in Klaverjassen en wat potjes gespeeld. En een aflevering van ‘an idiot abroad’ gezien, over de Trans Siberie Expres. Erg grappig en deels al herkenbaar. Een aanrader om te kijken!

‘s Avonds was er nog een treinstop van een uur en zijn we de stad ingelopen, op zoek naar een Burger King voor fatsoenlijke koffie.

In de trein wordt de tijd van Moskou aangehouden. En de plaatselijke tijd is 4 uur verder. En toen was de Burger King net gesloten... (00.15 uur).

Weer terug naar de trein en gaan slapen.

2 juli 2018

Al vroeg wakker en weer genoten van het uitzicht.

En door het gehobbel van de trein ook weer in slaap gevallen.

Vandaag weer een paar stops gehad, waarbij je de trein even af kon. En dan van het zonnetje kon genieten.

In de trein zelf was het 33 graden.... en geen airco!

Bij de laatste stop kwam ik met een Rus aan de praat die geen Engels kon en met handen en voeten konden we wel wat communiceren. Later kwam hij naar mij toe en kreeg ik een verpakt softijsje! Toch wel grappig!

De zonsondergang gezien en weer op het gehobbel lekker gaan slapen.

Ook zoveel lawaai dat je de mensen in je coupe zelfs niet hoort snurken!

3 juli 2018

Heerlijk geslapen, wederom.

En vanochtend weer een langere stop gehad, zodat we weer even van de trein afkonden. Gelijk het station afgelopen om dit keer bij Subway’s een ‘café con leche koffie’ te nuttigen.

Daarna een briefing gehad voor de aankomende dagen voor ons verblijf en excursies aan het Baikalmeer!

De laatste halve dag nog de trein kunnen beleven en genoten vangnet uitzicht rondom het Baikalmeer. Om 14.45 uur Moskou-tijd/19.45 uur plaatselijke tijd in Ulan-Ude aangekomen.

Hier nog even door de stad gelopen waar een mega groot standbeeld met het hoofd van Lenin staat!

Vervolgens heerlijk onder de douche gestaan! Na 3 dagen niet hebben kunnen douchen....

Morgen weer op doorreis naar een guest house voor verblijf van 3 nachten aan het Baikal meer.

Welterusten!

• 08 Juli 2018 - 13:42

Mariken Harbers:

Hai Anke, en jij nog maar lekker reizen en veel ervaringen opdoen. Zojuist opende ik mijn computer en ontving twee verslagen, nl. die van het Baikalmeer en de tempel van de godin Yarikto. Maar.... er kwam niets, allee de mededeling: lege pagina. Is er iets fout met mijn computer of is er bij jou iets fout gegaan? Ik geniet van de verslagen en lees te met veel interesse. Enfin, misschien gaat het de volgende keer wel weer beter. Geniet jij ook maar, en kom straks verrijkt en niet te moe weer veilig thuis. Dag en liefs,

Gré

• 09 Juli 2018 - 07:25