Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Anke - WaarBenJij.nu Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Anke - WaarBenJij.nu

Pantanal

Door: Amke

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 Mei 2015 | Brazilië, Pantanal

De Pantanal

Zaterdag 2 mei:
Een lange busrit achter de rug.
Vanuit Foz do Iquazu naar Dourados gereden.
Daar overnacht in een hotel en zondagochtend doorgereden naar ons verblijf in de Pantanal: Pousada Santa Clara

Bij aankomst hebben we gelijk een wandeling gemaakt, met een gids erbij.
Deze heeft ons wat verteld over het moerasgebied. En wat apen laten zien, die daar in het wild leven.
Toen het donker werd (rond 17.45 uur) zijn we weer teruggelopen naar de lodges, waar het eten kort daarna klaar stond.

Na het eten hebben we met een deel van de groep nog een spel gedaan: 'wie ben ik'.
Hilarisch! Veel gelachen!

's Nachts genoten van een fikse onweersbui van meer dan 1 uur, waarbij er ook veel regen viel.

Maandag 4 mei: al vroeg ontbeten!
Om 07.30 uur hebben we we boottocht gemaakt over de rivier om vele soorten tropische vogels te spotten. Plus kaaimannen.
Ook hebben we de grootste knaagdieren van de wereld gezien: de capibara.

Rond 10.30 uur waren we weer terug en konden we relaxen in 1 vd vele hnagmatten die rondom de lodges hangen.

Om 14.00 uur plaatselijke tijd (20.00 uur in Nederland) 2 minuten stil geweest (langer, want ben in slaap gevallen)!

Om 15.00 uur was de volgende activiteit: piranha's vissen!

Dit gebeurde met een simpele Braziliaanse vishengel: een bamboestok, met een vishaak eraan.

Tijdens het vissen, waarbij we aan een stukje oever van de rivier stonden, kwamen de kaaimannen ons vergezellen.

Uiteindelijk heb ik 2 'catfish' gevangen en 1 piranha. Ik heb ze allemaal laten terugzetten, de rivier in.

Uiteindelijk zijn er 11 piranha's meegenomen en klaargemaakt. En 's avonds bij het diner opgegeten, met limoen erbij.

Na het diner weer een spel gedaan met een deel van de groep: 'roodkapje' van Paul de Leeuw.
Het moest allemaal in het Engels, omdat we een Engelse vrouw in de groep hebben.
Dit maakte het wat lastiger en wederom erg geslaagd, met veel hilarische momenten en daardoor veel lol!

Dinsdag 5 mei:
Na het ontbijt ging de helft van de groep paardrijden (de meer gevorderde groep). Dus om 08.00 uur zat ik al op een paard, die in het Engels (vertaald vanuit het Portugees) 'Anyway' heette.

We startte vrij suf: achter de lokale gids aan sjokken.
Toen de gids in een draf ging, ging mijn paard ook in een draf! Dat was beter!
Na ruim een uur door de wildernis en het lange gras te hebben gereden, konden we weer afstappen. En kwam de andere helft van de groep aan de beurt.

Tot 15.00 uur weer heerlijk wezen relaxen bij het zwembad, dit keer in een comfortabele ligstoel.

Om 15.00 uur zijn we met een safari-truck verder het Amazonegebied ingereden.
Waarbij onderweg vaak werd gestopt om dieren te spotten.
Na 1 uur zijn we uitgestapt en hebben we een wandeling van 2 uur door de wildernis gemaakt.

We hebben weer papegaaien gezien, apen, toekans, gordeldieren en een aantal vogels.

Tijdens de wandeling ben ik weer lek gestoken door de muggen, ondanks dat ik me compleet had ingesmeerd met DEET.
Daarbij stonden we af en toe stil en klommen de mieren in de broekspijpen omhoog!
En deze mieren beten ook nog!

Vervolgens werd het donker en klommen we weer op de truck.
Op de terugweg, in het donker, heeft de lokale gids ons weer dieren laten zien door er met een grote lamp op te schijnen.
Onder andere: vogelspinnen, slapende toekans, kaaimannen en vossen.

Tegen 19.00 uur waren we weer terug en zijn we gaan dineren.

Na het diner heb ik aan 3 jongens uit Tel Aviv het kaartspel 'pesten' uitgelegd.
Ze waren het spel 'shithead' zat en wilde een ander kaartspel leren.

Woensdag 6 mei:
Na het ontbijt zijn we naar het vliegveld in Campo Grande gereden.
Daar zijn we op het vliegtuig gestapt naar Rio de Janeiro, met een tussenstop in Sao Paulo.

Toen ik het vliegtuig instapte, voor de 2e vlucht, had ik hetzelfde stoelennummer als Roel (uit onze groep)!
Gelukkig zat het vliegtuig niet vol en hoefde ik niet bij hem op schoot! ;-)

Inmiddels gearriveerd in het hotel in Rio de Janeiro.