Mandalay - Reisverslag uit Bornerbroek, Nederland van Anke - WaarBenJij.nu Mandalay - Reisverslag uit Bornerbroek, Nederland van Anke - WaarBenJij.nu

Mandalay

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

05 December 2014 | Nederland, Bornerbroek

Maandagochtend vroeg vertrokken naar Schiphol.
Op Schiphol verliep alles vrij vlot.

Ook het vliegtuig vertrok redelijk op tijd naar Singapore.

In Singapore een overstap van 5 uur. Dat duurde wel lang want was na 12,5 uur vliegen met weinig slaap ook wel moe. Hoewel Singapore vliegveld erg levendig is. En je verschillende 'thema's hebt. Zo heb ik de vlinder- en cactustuin gezien. En er was nog veel meer op het vliegveld zelf. Net een stad op zich!

Vervolgens doorgevlogen naar Ynagon, waar er een stopover was naar Mandalay en ik dus het vliegtuig,uit moest. Vervolgens weer door de douane-comtrole en het vliegtuig weer in, waar ik om 15.00 uur landde in Mandalay.
Eerst geld gepint: 200.000 kyats!!

Een heel pak in m'n portemonnaie!

Daarna naar het hotel, wat in het oude gedeelte vd stad Mandalay ligt.
Tegen de avond nog even door wat straatjes gelopen maar het wordt hier al snel donker en er is geen straatverlichting.
Daarbij rijden de auto's, fietsen en brommers ook zonder verlichting. Dus werd wat gevaarlijk.

Op tijd naar bed voor de volgende dag in Mandalay: fietsen door de stad en rijstvelden.

Woensdag 3 december: heerlijk ontbeten met vers fruit en een scrambled egg.
Daarna naar de fietsverhuur waar we op MTB's en een gids op pad gingen.
Eerst door de smalle straatjes naar een lokale markt, waar de gids van alles vertelde over de lokale producten. Van eten tot 'gezichtscreme', Tanaka.

Vervolgens weer een stop bij de Kuthodaw pagode, 'het huis vd boeken' waar het grootste boek ter wereld staat (grote stenen tabletten met oude boeddhistische geschriften in het Pali).
Daarna door de rijstvelden gefietst en wezen lunchen bij een lokaal restaurant, waar we allerlei lokale gerechten te proeven kregen. Heerlijk!

's Middags zijn we naar een tempel geweest waar elke dag de gouden buddha gepoetst wordt en daarna er nieuwe goudblaadjes op geplakt worden, door de lokale bevolking geschonken. Deze buddha is in een aantal jaren dan ook flink gegroeid!
En daarna naar de langste teakhouten brug van de wereld: 1,2 km lang! Naar de overkant gelopen (over de brug) om de zonsondergang mooi te kunnen zien.

's Avonds heb ik op straat 'poffertjes' gegeten. Ze hadden de vorm van poffertjes en deze werden met hartige producten gevuld. Erg lekker.

Op tijd naar bed, want vandaag met de trein over de Gokteik brug.
Donderdag 4 december:
Om 05.00 uur al onderweg met de taxi!
Rond 07.30 uur bij een lokaal cafeetje een café con L'Echo gedronken en om 10.00 uur bij het station in Kyaukme. De trein had wat vertraging en uiteindelijk om 11.30 uur vertrokken.
Geweldig om te zien, hoe de lokale bevolking reist en wat ze allemaal meenemen.
Bij elk stationnetje zijn er mensen die etenswaren verkopen, met hun grote schalen op hun hoofd waar van alles op ligt, van zoete aardappel, tot worstjes en watermeloen.
Na 2 uur in de trein kwam de Gokteik brug: het is een viaduct hoog over een kloof heen, met een prachtig uitzicht van het landschap.
Na ruim 5 uur kwam de trein in Pyon Oo Lwin aan, waar de taxi weer verder ging, terug naar Mandalay.
En om 19.00 uur was ik weer terug in het hotel... Het was een lange en prachtige dag!

Later meer!

• 07 December 2014 - 07:29

Godfried:

Anke,

Wat een leuk verhaal, hele andere wereld en cultuur zo te lezen!
    Doe maar voorzichtig met de ter verlichting en teakhouten brug, wel weer heel terug komen.

Ik ben benieuwd wat voor een andere ervaringen je gaat opdoen!

Godfried

• 07 December 2014 - 16:13

Henny Wismans:

Ha Anke,

Boeiend eerste verslag. Ik herken Singapore AirPort uit je beschrijving. Je kijkt er je ogen uit. Niet echt een plek om tot rust te komen. Herinner me nog goed het drukke tapijt dat er ligt, of hebben ze het inmiddels vervangen?
    Myanmar lijkt me nog puur. Ik zie de lokale verkopers al lopen met hun producten op het hoofd. Azië hè? Fijn, dat je zo geniet.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.

Gr. Henny